Spis treści
1. Ustrój
2. Zajmowanie nowych prowincji i kolonizacja
3. Hegemonia i talassokracja
4. Wyrocznia Delficka
5. Zjawiska pogodowe
6. Hybris i sophrosyne
Ustrój
Każde polis musi funkcjonować według określonych zasad, które wyznaczać będą sposób podejmowania decyzji o skali państwowej czy dyplomatycznej. Każdy ustrój charakteryzuje się pewnymi korzyściami, jak i ograniczeniami. Podczas rekrutacji gracz określa jaki ustrój ma posiadać jego polis. Naturalnie, możliwa jest zmiana ustroju w trakcie rozgrywki, jednak powinna mieć ona odpowiednie uzasadnienie oraz zostać przeprowadzona w sposób przemyślany i ostrożny, aby nie skończyła się katastrofą. Istotne jest to, że nawet w przypadku najdalej posuniętego jednowładztwa, głowa państwa musi brać pod uwagę głos ludu, gdyż nieuwzględnianie go może doprowadzić w skrajnym przypadku nawet do rebelii i detronizacji. Ustrój może także ewoluować w skutek naszych decyzji na różne wydarzenia. Każde państwo może posiadać nieco inne organy władzy, instytucje czy zasady podejmowania najważniejszych decyzji, jednak każde z nich może wpisywać się w któryś z następujących wzorów:
Tyrania
Określenie "tyran" niesłusznie przyjęło konotację zawsze negatywną. Abstrahując jednak od moralności czy sprawiedliwości głowy państwa, rządy tyrańskie są najdalej posuniętą formą jednowładztwa. Nawet jeśli w państwie istnieje jakiś organ doradczy, to w rzeczywistości nie ma on prawnej mocy zablokowania decyzji tyrana. Z uwagi jednak na brak jakiegokolwiek uzasadnienia tytułu do władzy, ta forma rządów jest wyjątkowo niestabilna i często może mieć charakter jedynie przejściowy. Jeżeli Tyranowi podwinie się noga, różnego rodzaju wewnętrzne grupy wpływów mogą domagać się zrzucenia tyrana.
- Gracz dysponuje największą swobodą w podejmowaniu decyzji, ustrój najbardziej niestabilny
- Dochód z każdego domostwa wzrasta o 1 drachmę
- Zwiększa limit posiadanych prowincji o 2
- Zakładanie kolonii nie wymaga wina oraz kosztuje 50% drachm mniej
- Koszt okrętów: - 20%
Monarchia
Najbardziej standardowy system rządów. Na czele państwa stoi król lub inaczej nazwany władca, który odgrywa najbardziej istotną rolę w kształtowaniu polityki wewnętrznej i zewnętrznej państwa, wyznaczaniu kierunków rozwoju itp. Istnieją jednak pewne zakorzenione w tradycji instytucje takie jak rada królewska, która może utrudniać czy nawet uniemożliwiać przy aprobacie zgromadzenia ludowego podejmowanie niektórych decyzji takich jak bezsensowne wzięcie udziału w wojnie lub nieuzasadnione nałożenie dużych podatków.
- Gracz nie posiada pełni decyzyjności w kwestii najważniejszych spraw państwa, wysoki poziom stabilności
- W każdej turze gracz otrzymuje 1 punkt helleński za każdą posiadaną prowincję
- Produkcja winnic i gajów oliwnych +20% (zaokrągla się na korzyść gracza)
- Zakładanie miast i kolonii oraz werbunek bohaterów kosztuje 50% mniej drachm
Arystokracja (oligarchia)
Władzę w państwie dzierży kilka najbardziej zamożnych rodów, posiadających rozległe (jak na warunki greckie) posiadłości ziemskie. Co do zasady, władzę formalnie wykonuje rada złożona z kilku przedstawicieli oddelegowanych przez wpływowe rodziny. Podejmując istotne decyzje w polityce zagranicznej czy wewnętrznej, należy brać pod uwagę możliwość sprzeciwu ze strony, któregoś z rodów. Istotne jest również trzymanie w ryzach biedniejszej ludności naszego polis, niemającej praw politycznych, gdyż w razie niedostatku, głodu czy zarazy, ryzyko próby rewizji dawnego porządku może znacznie wzrosnąć.
- Decyzyjność gracza zostaje bardziej ograniczona niż w przypadku monarchii, jednak wciąż jest wysoka. Ustrój stabilny o ile sprawy mają się "po myśli".
- Koszt kawalerii w drachmach: -25%
- Oprócz standardowych oddziałów w przypadku powołania pod broń, gracz otrzymuje dodatkowy oddział kawalerii Hippeus za każde pełne 10 posiadanych domostw. Nigdy jednak, nie mniej niż jeden.
- Gracz, także w czasie pokoju, dysponuje oddziałem rydwanów bojowych, za które nie musi płacić żołdu ani utrzymania. Jeżeli zostanie rozbity w boju, odradza się po trzech turach.
Demokracja (politeja)
Bez względu na to jakie konkretnie prawa polityczne posiadają obywatele, w demokracji formalne prawo oddziaływania na decyzje polityczne jest największe. Organ rządzący polis, bez względu jak się nazywa i czy jest wybierany przez obywateli, czy też legitymacje uzyskuje w drodze losowania, przy podejmowaniu decyzji istotniejszej wagi, jest zobowiązany brać pod uwagę głos zgromadzenia ludowego. Samo zgromadzenie współpodejmuje decyzję o zawarciu sojuszy, wypowiedzeniu wojny, powołaniu ludzi pod broń czy nałożeniu dodatkowych podatków. Mimo, że swoboda w działaniu jest stosunkowo mniejsza niż w pozostałych ustrojach, obywatele polis najbardziej poczuwają się do odpowiedzialności za swoje państwo. W chwili próby czy niezawinionego zagrożenia mogą sami pokryć część kosztów wystawienia wojska, samoobłożyć się podatkiem czy dostarczyć zaopatrzenie dla głodującego wojska. Jeżeli są zadowoleni z rządów nawet bez zewnętrznego zagrożenia, z własnej woli potrafią pokryć koszt organizacji święta czy dofinansować jakąś inwestycje.
- Gracz musi brać pod uwagę głos zgromadzenia ludowego w istotnych kwestiach, ustrój najbardziej stabilny.
- Koszt piechoty i okrętów w drachmach: -20%
- Koszt wszystkich akcji z Cennika Helleńskiego: - 10%
- Gracz dostaje co pewien czas "zadania" od zgromadzenia ludowego (wybudowanie jakiejś struktury, zorganizowanie jakiegoś święta, zajęcie jakiejś prowincji itp.), których jednak nie musi wykonywać. W razie powodzenia, dostaje określony bonus.
Uwaga: Oprócz podanych powyżej czynników raczej mechanicznych, występować będą także inne, fabularne.
Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pon Paź 10, 2022 10:19 pm, w całości zmieniany 17 razy