Spis treści
1. Cennik Helleński
2. Sympozja, uczty i święta
Punkty Helleńskie
Punkty Helleńskie (PH) - jest to zbiorcza wartość odzwierciedlająca łącznie wszelkiego rodzaju wskaźniki takie jak postęp technologiczny, prestiż, renoma, dobrobyt, zamożność społeczności czy postęp cywilizacyjny naszego polis. Wrzucenie wszystkich tych wartości do jednego worka, mimo, że być może mało logiczne, ma cel pragmatyczny, gdyż zmniejsza i tak dużą ilość liczb jakimi będziemy się posługiwać w rozgrywce. Punkty Helleńskie możemy wymieniać na benefity określone w cenniku poniżej. Punkty Helleńskie sumują się z tury na turę. Mogą być ujemne, lecz nie ma określonego górnego ani dolnego limitu PH. Możemy zdobywać między innymi poprzez:
- zwyciężanie w bitwach i wojnach
- zwyciężanie w igrzyskach
- dokonania bohaterów
- budowę i działalność infrastruktury kulturowej i rozrywkowej takiej jak gimnazjony, teatry czy odeony.
- wykorzystanie Ingerencji Bogów
- odbudowę legendarnych ruin
- opracowywanie odpowiednich technologii z cennika Punktów Helleńskich
- organizowanie sympozjów, uczt i świąt
Cennik Helleński
Technologie - jest to grupa możliwych do opracowania rozwiązań lub odkryć, które co zapewniają nam określoną korzyść.
- Lista technologii:
Technologie zwiększające dochód
Księgowość pałacowa - W okresie archaicznym nasi przodkowie zapisywali wszelkie najważniejsze informacje o zebranych daninach, podatkach i innych obciążeniach publicznych na specjalnych tablicach. Jeśli wrócimy do tego sposobu, poprawi się wydajność naszego systemu podatkowego.
Koszt: 50 PH
Efekt: każde domostwo generuje 1 drachmę więcej
System miar i wag - opracowanie tej technologii jest kluczowe dla ujednolicenia jednostek, których używają nie tylko kupcy, ale także urzędnicy państwowi dla oznaczenia wagi, długości, wartości towarów i danin.
Koszt: 80 PH
Efekt: zwiększa zysk z Agory o 20 drachm, a z portu o 5 drachm.
Liturgie - Pewien rodzaj tradycyjnej służby publicznej, której wykonywanie było nie tylko obowiązkiem ale i zaszczytem. Przejawia się głównie w nieodpłatnym świadczeniu konkretnej usługi lub dostarczeniu na rzecz polis odpowiedniej ilości danego surowca lub pieniędzy
Koszt: 75 PH
Efekt: Każde domostwo produkuje 1 drachmę więcej.
Technologie rzemieślnicze
Formuła wytwarzania brązu - Odpowiednie dobranie proporcji miedzi i cynku pozwoli nam na kucie uzbrojenia ze znacznie bardziej wytrzymałego metalu, dzięki czemu nasi wojownicy będą bardziej skuteczni.
Koszt: 25 PH
Efekt: pozwala na wyrabianie brązu z miedzi i cynku
Wytop żelaza - Ileż to Grecy musieli się natrudzić aby nauczyć się odpowiedniego sposobu formowania żelaza. Jeżeli to opracujemy, będziemy w stanie wykuwać znacznie lepsze uzbrojenie, z relatywnie wysoko dostępnego surowca.
Koszt: 80 PH
Efekt: pozwala na produkcję uzbrojenia z żelaza
Srebrna drachma - Bicie pieniądza ze srebra umożliwia efektywne wykorzystanie rud, które wydobyliśmy lub kupiliśmy od zagranicznych handlarzy.
Koszt: 40 PH
Efekt: pozwala na przetapianie rudy srebra na drachmy.
Technologie cywilizacyjne
Wychodki miejskie - sranie gdzie popadnie nie jest zbyt dobrym sposobem na utrzymanie higieny. Wymyślenie miejsca gdzie można oddać się w pełni fizjologicznym potrzebom przy zachowaniu podstawowych zasad czystości, jest nie tylko oznaką postępu i dobrobytu, ale także sposobem na zmniejszenie śmiertelności podczas zarazy.
Koszt: 30 PH
Efekt: każde posiadane miasto generuje 3 PH co turę, zmniejsza starty spowodowane ewentualną epidemią
Centralne ogrzewanie - zamożni obywatele przy pomocy wykształconych architektów potrafili zapewnić sobie stały dostęp do ciepła w swoim domostwie. Świadczy to o wysokim poziomie rozwoju naszego polis.
Koszt: 50 PH
Efekt: każde posiadane miasto generuje 5 PH co turę
Kodyfikacja praw - spisanie wszystkich ustalonych praw w jednym dokumencie jest najlepszym sposobem na ujednolicenie lokalnych, zwyczajowych nakazów i zakazów, którymi posługują się ludzie. Istnienie kodyfikacji jest oznaką porządku i ładu (przynajmniej legislacyjnego) w każdym polis.
Koszt: 50 PH
Efekt: +6 PH co turę
Chlajna teatralna - wzorzysta, kolorowa, porządnie wyhaftowana ze wszelkimi szczegółami szata, znacznie zwiększa doznania estetyczne podczas oglądanych sztuk i przedstawień.
Koszt: 30 PH
Efekt: Odeon i teatr generują 1 PH więcej
Technologie budowlane
Chryzelefantyna - technika dokładnego rzeźbienia w złocie to duże osiągnięcie, pozwalające na stawienie wielkich, majestatycznych posągów bóstw zapewniających śmiertelnikom dostatek i dobrobyt.
Koszt: 25 PH
Efekt: Pozwala na odbudowę niektórych legendarnych ruin.
Przybory architektoniczne - nasi architekci z pewnością będą w stanie lepiej projektować świątynie bogów, jeżeli będą dysponowali odpowiednimi narzędziami kreślarskimi.
Koszt: 25 PH
Efekt: Zmniejsza koszt świątyń oraz odbudowy legendarnych ruin działających jak świątynie (w drachmach) o 10%. Sumuje się z innymi bonusami.
Propyleje - wymyślenie nowej konstrukcji monumentalnej bramy prowadzącej do świątyni, pozwala na zmniejszenie kosztu jej budowy i zaoszczędzenie większej ilości surowca.
Koszt: 80 PH, wymaga przyborów architektonicznych.
Efekt: Zmniejsza koszt świątyń oraz odbudowy legendarnych ruin działających jak świątynie (w drachmach) o 15% oraz o 2 bloki marmuru. Sumuje się z innymi bonusami.
Dźwig budowlany - Wielka, drewniana maszyna używana jest do dźwigania ciężkich marmurowych bloków na duże wysokości. Jego zastosowanie umożliwia szybsze skończenie budowy świątyni lub odbudowy legendarnej ruiny.
Koszt: 25 PH
Efekt: skraca czas budowy świątyni praz odbudowy legendarnych ruin o 1 turę. W przypadku świątyń lub ruin budowanych 1 turę, ze świątyni możemy korzystać już w przyszłym roku.
Technologie administracyjne
Synojkizm - sposób powstawania miast polegający na złączeniu istniejących osad w jedno. Takie rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze niż lokacja miasta od zera.
Koszt: 100 PH
Efekt: Zmniejsza koszt lokacji miasta (w drachmach) o 50%. Nie sumuje się z innymi bonusami.
Administracja - rozbudowa korpusu urzędniczego i opracowanie struktury hierarchii jest niezbędnym krokiem do budowy rozległego państwa.
Koszt: 15 PH za każdy następny poziom technologii
Efekt: Zwiększa limit posiadanych prowincji o 2.
Biurokracja miejska - zarządzanie miastem jest procesem niełatwym, zaś zarządzanie kilkoma miastami, wymaga już bardzo dobrej organizacji państwa.
Koszt: 30 PH za każdy następny poziom technologii
Efekt: Zwiększa limit posiadanych miast o 1
Świadomość kultowa - posiadanie kilku miejsc gdzie odbywać się będzie kult danego bóstwa wymaga odpowiedniego usystematyzowania wiedzy i wierzeń.
Koszt: 20 PH za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 4 poziomu - 30 za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 6 poziomu - 40 za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 8 poziomu - 50 za każdy następny poziom technologii itp.
Efekt: Zwiększa limit posiadanych świątyń o 1
Wychowanie heroiczne - odpowiedni, twardy i bezwzględny sposób wychowania męskich obywateli w kulcie starych herosów, przekształci ich w silnych i postawnych chłopów, rządnych chwały i sławy.
Koszt: 20 PH za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 4 poziomu - 30 za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 6 poziomu - 40 za każdy następny poziom technologii
Po osiągnięciu 8 poziomu - 50 za każdy następny poziom technologii itp.
Efekt: Zwiększa limit posiadanych bohaterów o 1
Technologie militarne
Hoplon i falanga - Wymyślenie hoplonu doprowadziło do wykształcenia się specyficznego, zwartego szyku zwanego falangą. Przyjęcie obu dokonań techniki wojskowej pozwoli na werbunek i użycie w boju ciężkozbrojnej piechoty.
Koszt: 50 PH
Efekt: pozwala na werbunek hoplitów
Reforma hoplicka - wykształcenie się poczucia przynależności do danego polis oraz wzięcie na barki odpowiedzialności za losy państwa wraz ze zwiększającą się zamożnością obywateli, umożliwi powołanie pod broń silniejszych jednostek.
Koszt: 120 PH, wymaga opracowania falangi
Efekt: pozwala na powołanie pod broń oddziału hoplitów na każde pełne 10 domostw
Oneager - do kruszenia większych fortyfikacji przydałyby się narzędzia nieco bardziej rzeczowe niż tarany i drabiny. Nasi inżynierowie twierdzą, że dzięki niemu nie będziemy musieli nawet podchodzić pod mury wroga.
Koszt: 40 PH
Efekt: Pozwala na budowę oneagera
Wieża oblężnicza - kiedy usypywanie szańców pod murem wroga znudzi się dzielnym wojownikom, przyjdzie czas na nieco bardziej skomplikowany fortel. Zbudowanie drewnianej machiny na kołach, obciągniętej wilgotną skórą, tak aby nie można jej było zapalić pozwoli na wyładowanie naszych wojsk wprost na mury wroga.
Koszt: 60 PH
Efekt: Pozwala na budowę wieży oblężniczej
Technologie floty
Trierarchia - Specyficzny rodzaj liturgii, polegający na dostarczeniu przez zamożniejszych obywateli na własny koszt części oporządzenia okrętowego.
Koszt: 50 PH, wymaga opracowania Liturgii
Efekt: Zmniejsza koszt budowy okrętów o 25%. Sumuje się z innymi bonusami
Konstrukcja diery - Opracowanie wytrzymalszej i większej konstrukcji okrętu, pozwoli nam na umieszczanie w nim dwóch rzędów wioślarzy.
Koszt: 30 PH
Efekt: Pozwala na budowę dier
Konstrukcja triery - Nasi szkutnicy potrafią już stworzyć taką łódź, w której trzy rzędy wioślarzy będą napędzać okręt. Dodatkowo, w konstrukcję okrętu został wmontowany taran, który może trzaskać okręty wroga.
Koszt: 50 PH, wymaga opracowanej "konstrukcji diery"
Efekt: Pozwala na budowę trier
Inne
Pitos - Trzymanie zboża w wysokich lecz smukłych dzbanach jest znacznie lepszym pomysłem niż trzymanie naszej aprowizacji luzem.
Koszt: 30 PH
Efekt: Zwiększa pojemność (zarówno wybudowanych już jak i przyszłych) spichlerzy o 20 wozów żywności
Wymiana – jeżeli tylko gracz będzie chciał, zamiast opracowania technologii, może natychmiastowo wymienić punkty helleńskie na dany surowiec, którego mu brakuje. W przypadku 10% bonusowej zniżki dla demokracji, obniżoną cenę zaokrągla się zgodnie z zasadami matematyki (od 5 w górę).
- Lista wymian:
Żywność – 1 wóz żywności za 3 PH.
Oliwa - 1 dzban oliwy za 4 PH.
Wino – lub 1 amfora wina za 4 PH.
Miedzi – 1 ruda miedzi za 7 PH
Cyna – 1 ruda cyny za 6 PH
Żelazo – 1 ruda żelaza za 10 PH
Specjalne drewno - 1 wóz specjalnego drewna za 12 PH
Marmur – 1 blok marmuru za 15 PH
Złoto – 1 ruda złota za 15 PH
Srebro – 1 ruda srebra za 20 PH
Uwaga: Ceny i skutki poszczególnych akcji i technologii mogą się zmieniać w czasie rozgrywki.
Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pią Mar 03, 2023 9:20 pm, w całości zmieniany 14 razy