Upadek starego świata i nowy początek - kliknij tutaj żeby przeczytać fabułę.
Start
Każdy zaczyna z ustrojem zbliżonym do monarchii patrymonialnej/stanowej, który to ustrój będzie mocno modalny i będzie się zmieniał wraz z postępem gry. Uznałem, że to o wiele ciekawsze wyjście niż gra już od startu ze skrajnie różnymi ustrojami. (więcej o ustrojach przeczytasz tutaj). Ustrój początkowy może być nieco na starcie zmodyfikowany, w zależności od charakteru państwa które tworzymy. Przykładowo jeżeli gracz utworzy państwo o charakterze zakonu rycerskiego, z oczywistych przyczyn ustrój będzie nieco inny niż w przypadku monarchii dziedzicznych.
Organizacja społeczeństwa także jest podobna u wszystkich; jedynym liczącym się stanem jest rycerstwo (ich nazwa i istota może być różna w zależności od kultury i charakteru państwa), mieszczaństwo jeszcze się nie wykształciło a duchowieństwo dopiero co się odradza.
Podanie
Gracz, wybiera 15 potencjalnych prowincji, opisuje historię kilkunastu ostatnich lat swojego państwa, religię jaką ludność wyznaje oraz jeśli chce, może opisać kulturę. Należy określić także preferowany kolor jaki będzie miał na mapie (może być podany od razu na mapie, opisowo, czy w hexie)
Gracz może kontynuować byt dawniej istniejącego państwa, określając się jego sukcesorem, lub stworzyć swoje, całkowicie odcięte od jakichkolwiek historycznych poprzedników. Musi jednak trzymać się pewnych, w miarę luźnych realiów. Nie chciałbym, żeby było to całkowite arcade, odseparowane od klimatu rozgrywki, zakrawające o śmieszność. W razie jakiegoś abstrakcyjnego pomysłu, najlepiej odpowiedzieć sobie na pytanie czy państwo jakie zamierzmy utworzyć miałoby prawo kiedykolwiek w historii istnieć, albo po prostu wcześniej zapytać mnie tutaj albo na discordzie, czy taki pomysł przejdzie.
Przykładowo możliwe jest stworzenie państwa na półwyspie peloponeskim lub w jego okolicach, w którym ludność powróciła do wyznawania starych bóstw greckich. Możliwe jest także stworzenie państwa faraonów w Egipcie, opartych na wierze w boga Ra. Jednakże gdyby gracze chcieli stworzyć państwo muzułmańskie w centrum Europy albo katolickie w okolicach Mekki to ja widzę tutaj silną nieścisłość terytorialną. Dżuma dżumą, ale aż takich migracji ludności nie było. To samo gdyby ktoś wpadł na pomysł wyznawania latającego potwora spaghetti – chyba nie wymaga komentarza.
Na podstawie opisu państwa, każdy gracz dostanie bonus startowy oraz Doktrynę/doktryny
Zasady wybierania prowincji
1. Każdy gracz wybiera na start 15 prowincji. Oczywiście może mniej – ale po co?
2. Wybrane prowincje muszą do siebie przylegać, przynajmniej do „jedna do jednej.”
3. W wypadku terenów za morzami/wysp, możliwe jest ich wybieranie, jeżeli reszta prowincji jest relatywnie blisko. Przykładowo możemy wybrać prowincje na Sycylii, mając resztę prowincji na zachodnim brzegu Italii czy w Tunisie. Mając resztę prowincji w Grecji czy Aragonii – już nie bardzo. Chyba, że wystarczająco wyraziście uzasadnimy do w opisie państwa.
4. Zasada „kto pierwszy ten lepszy” w tym wypadku nie działa. Jeżeli dwóch lub więcej graczy, zaznaczy kilka tych samych prowincji, podzielę je po równo między nich i od początku gry mamy mało sympatyczną atmosferę sporu granicznego.
5. Prowincje które zaznaczamy to prowincje preferowane, a to znaczy, że prowincje które finalnie otrzymamy mogę się nieco różnić. Będzie tak w wypadku sytuacji wspomnianej wyżej (pkt. 4) lub gdy ktoś rozścieli swoje państwo jak Elbridge Gerry okręgi wyborcze. W obu przypadkach będę informował gracza o możliwych problemach, tak by się namyślił, i jeżeli taka będzie jego wola, zdążył je zmienić/przenieść państwo gdzie indziej.
Mała uwaga: Niektórzy (aczkolwiek bardzo nieliczni) gracze innych pbf-ów, cieszą się wyjątkowo złą sławą i niezwykle brzydkimi obyczajami polegającymi na celowym niszczeniu dobrej zabawy z gry innym. Te osoby wiedzą, że o nich mówię, dlatego zastrzegam sobie prawo do ew. niewpuszczenia ich do rozgrywki/wyrzucenia ich państwa na koniec mapy. Podobnie, niektórzy lubią ściągać do gry swoich kolegów/koleżanki, którzy nie mają pojęcia o co w ogóle chodzi w pbf-ach i de facto sterować ich państwami wypełniając tematy itp. Jeśli więc jesteś nowy i nikt cie nie kojarzy, nie zdziw się, że mogę mieć wątpliwości co do Twoich intencji.
Podania składamy w nowych wątkach, wpisując w tytule nazwę swojego państwa.
Link do mapy - https://i.servimg.com/u/f14/19/02/34/87/maps12.png
Start
Każdy zaczyna z ustrojem zbliżonym do monarchii patrymonialnej/stanowej, który to ustrój będzie mocno modalny i będzie się zmieniał wraz z postępem gry. Uznałem, że to o wiele ciekawsze wyjście niż gra już od startu ze skrajnie różnymi ustrojami. (więcej o ustrojach przeczytasz tutaj). Ustrój początkowy może być nieco na starcie zmodyfikowany, w zależności od charakteru państwa które tworzymy. Przykładowo jeżeli gracz utworzy państwo o charakterze zakonu rycerskiego, z oczywistych przyczyn ustrój będzie nieco inny niż w przypadku monarchii dziedzicznych.
Organizacja społeczeństwa także jest podobna u wszystkich; jedynym liczącym się stanem jest rycerstwo (ich nazwa i istota może być różna w zależności od kultury i charakteru państwa), mieszczaństwo jeszcze się nie wykształciło a duchowieństwo dopiero co się odradza.
Podanie
Gracz, wybiera 15 potencjalnych prowincji, opisuje historię kilkunastu ostatnich lat swojego państwa, religię jaką ludność wyznaje oraz jeśli chce, może opisać kulturę. Należy określić także preferowany kolor jaki będzie miał na mapie (może być podany od razu na mapie, opisowo, czy w hexie)
Gracz może kontynuować byt dawniej istniejącego państwa, określając się jego sukcesorem, lub stworzyć swoje, całkowicie odcięte od jakichkolwiek historycznych poprzedników. Musi jednak trzymać się pewnych, w miarę luźnych realiów. Nie chciałbym, żeby było to całkowite arcade, odseparowane od klimatu rozgrywki, zakrawające o śmieszność. W razie jakiegoś abstrakcyjnego pomysłu, najlepiej odpowiedzieć sobie na pytanie czy państwo jakie zamierzmy utworzyć miałoby prawo kiedykolwiek w historii istnieć, albo po prostu wcześniej zapytać mnie tutaj albo na discordzie, czy taki pomysł przejdzie.
Przykładowo możliwe jest stworzenie państwa na półwyspie peloponeskim lub w jego okolicach, w którym ludność powróciła do wyznawania starych bóstw greckich. Możliwe jest także stworzenie państwa faraonów w Egipcie, opartych na wierze w boga Ra. Jednakże gdyby gracze chcieli stworzyć państwo muzułmańskie w centrum Europy albo katolickie w okolicach Mekki to ja widzę tutaj silną nieścisłość terytorialną. Dżuma dżumą, ale aż takich migracji ludności nie było. To samo gdyby ktoś wpadł na pomysł wyznawania latającego potwora spaghetti – chyba nie wymaga komentarza.
Na podstawie opisu państwa, każdy gracz dostanie bonus startowy oraz Doktrynę/doktryny
Zasady wybierania prowincji
1. Każdy gracz wybiera na start 15 prowincji. Oczywiście może mniej – ale po co?
2. Wybrane prowincje muszą do siebie przylegać, przynajmniej do „jedna do jednej.”
3. W wypadku terenów za morzami/wysp, możliwe jest ich wybieranie, jeżeli reszta prowincji jest relatywnie blisko. Przykładowo możemy wybrać prowincje na Sycylii, mając resztę prowincji na zachodnim brzegu Italii czy w Tunisie. Mając resztę prowincji w Grecji czy Aragonii – już nie bardzo. Chyba, że wystarczająco wyraziście uzasadnimy do w opisie państwa.
4. Zasada „kto pierwszy ten lepszy” w tym wypadku nie działa. Jeżeli dwóch lub więcej graczy, zaznaczy kilka tych samych prowincji, podzielę je po równo między nich i od początku gry mamy mało sympatyczną atmosferę sporu granicznego.
5. Prowincje które zaznaczamy to prowincje preferowane, a to znaczy, że prowincje które finalnie otrzymamy mogę się nieco różnić. Będzie tak w wypadku sytuacji wspomnianej wyżej (pkt. 4) lub gdy ktoś rozścieli swoje państwo jak Elbridge Gerry okręgi wyborcze. W obu przypadkach będę informował gracza o możliwych problemach, tak by się namyślił, i jeżeli taka będzie jego wola, zdążył je zmienić/przenieść państwo gdzie indziej.
Mała uwaga: Niektórzy (aczkolwiek bardzo nieliczni) gracze innych pbf-ów, cieszą się wyjątkowo złą sławą i niezwykle brzydkimi obyczajami polegającymi na celowym niszczeniu dobrej zabawy z gry innym. Te osoby wiedzą, że o nich mówię, dlatego zastrzegam sobie prawo do ew. niewpuszczenia ich do rozgrywki/wyrzucenia ich państwa na koniec mapy. Podobnie, niektórzy lubią ściągać do gry swoich kolegów/koleżanki, którzy nie mają pojęcia o co w ogóle chodzi w pbf-ach i de facto sterować ich państwami wypełniając tematy itp. Jeśli więc jesteś nowy i nikt cie nie kojarzy, nie zdziw się, że mogę mieć wątpliwości co do Twoich intencji.
Podania składamy w nowych wątkach, wpisując w tytule nazwę swojego państwa.
Link do mapy - https://i.servimg.com/u/f14/19/02/34/87/maps12.png