Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

    Aktualizacja zasad

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Pią Paź 21, 2022 6:36 pm

    Aktualizacja zasad:

    Zmiany zasad i cen
    • Cena gaju oliwnego spada o 10 drachm (z 50 do 40)
    • Cena winnicy spada o 10 drachm (z 80 do 70)
    • Cena lekkiej piechoty wzrasta o 10 drachm (z 20 do 30)
    • Cena łuczników zrasta o 10 drachm (z 20 do 30)
    • Pojemność spichlerza zostaje zmniejszona o 20 wozów żywności (z 50 do 30)
    • Zmniejsza efekt technologii "Propyleje" o 10% (z 25 do 15)
    • Z listy bonusów jakie daje hegemonia znika "Każde gospodarstwo rolne, gaj oliwny i winnica produkuje 1 wytwarzanego przez siebie surowca więcej". W zamian za to ilość otrzymywanych PB wzrasta o 2 (z 3 do 5)
    • Zwiększa się ilość żywności jaką daje zarznięcie stada kóz i owiec o 1 (z 2 do 3)
    • Ingerencja "Dyskretny Wywiad" Afrodyty zostaje zmieniona:
      Treść zmiany:



    Zaznaczam, że ceny mogą ulegać zmianie w trakcie rozgrywki!

    Nowe zasady
    • Początkowy limit wynosi maksymalnie 1 bohater, 1 miasto, 1 świątynie, 5 prowincji (oczywiście należy uwzględnić modyfikatory wynikające z np. ustroju)
    • Technologia "wychowanie heroiczne" i "świadomość kultowa" zwiększające limit bohaterów i świątyń, po osiągnięciu 4 poziomu wzrasta wykładniczo. Więcej w Cenniku Punktów Helleńskich
    • Wprowadzono nowe technologie: "konstrukcja oneagera" (budowa machiny będzie jej wymagała), "wieże oblężnicze", oraz "pitos" zwiększające pojemność spichlerza
    • Koszt założenia miasta oraz najęcia bohatera jest równy kosztu założenia kolonii, a więc wynosi domyślnie 100 drachm, 5 dzbanów oliwy i 3 amfory wina
    • Jeżeli wejdziemy w posiadanie miasta lub prowincji ponad limit (np. w wyniku podboju) to albo zamieniamy takie miasto lub prowincje w kolonię albo nie czerpiemy z takiego miasta lub prowincji żadnego dochodu ani korzyści. Domostwa się tam znajdujące musimy natomiast przynajmniej częściowo utrzymywać. Jeżeli długotrwale będziemy utrzymywać takie prowincje lub miasta w stanie "zawieszenia" może dojść do niepokojów a nawet rebelii.
    • Jeżeli wejdziemy w posiadanie świątyni ponad limit (np. w wyniku podboju), musimy "wyłączyć" dowolną świątynię. Nie generuje ona wówczas PB i nie możemy użyć przypisanych do niej Ingerencji Bogów.
    • Wprowadzony zostaje limit jednorazowej rekrutacji wojska. Wynosi on nie więcej oddziałów niż 1/3 liczby naszych domostw (zaokrąglanie w górę). Przykładowo, jeśli mamy 13 domostw, w jednej turze możemy zwerbować maksymalnie 5 oddziałów.
    • Stadion generuje PH tylko wtedy gdy posiadamy w mieście co najmniej 10 domostw.
    • Teatr generuje PH tylko wtedy gdy posiadamy w mieście co najmniej 5 domostw.
    • W temacie bohaterowie znalazł się schemat określający wymagane doświadczenie do uzyskania następnego poziomu bohatera(level up).



    Wyjaśnienia/rozwinięcie zasad
    • Do zasad wojskowości w rozdziale Ceny rekrutacji zostały dodane dokładniejsze wyjaśnienia co dokładnie niezbędne jest do produkcji wojska.
      Treść rozwinięcia:
    • Dodane zostały wyjaśnienia odnośnie handlu
    • Werbunek wojska (jeśli nic innego nie jest napisane) następuje natychmiast.
    • Jeżeli gdziekolwiek przy budowie czy werbunku widnieje informacja o tym, że trwa określoną ilość tur, zawsze chodzi o pełne, a więc całe tury, Przykładowo jeżeli budowa jakiejś struktury trwa 1 turę, oznacza to, że rozpoczynając budowę w turze nr 5, korzyści z niego mamy dopiero w turze nr 7, ponieważ budowa trwa całą turę nr 6. 
    • Nasi bohaterowie, w przeciwieństwie do wojska mogą bez potrzeby uzyskiwania prawa przemarszu wędrować przez terytoria innych graczy. Różnego rodzaju pojedynczych kupców/wędrowców/bardów/innej hołoty kręci się tyle, że nikt nie zwróciłby uwagi na jakiegoś niewyróżniającego się mową czy wyglądem gościa. Jeżeli jednak będzie to już większa grupa bohaterów, lub będą oni robić coś "głośniejszego", może dowiedzieć się o tym właściciel prowincji albo nawet cała Hellada.
    • Jeżeli komunikacja pomiędzy poszczególnymi częściami kraju zostanie przerwana (np. w wyniku działań zbrojnych lub blokady morza) oddzielając jedną część państwa od drugiej, drachmy i uzbrojenie pozyskane z jednego miasta, nie mogą w niewyjaśniony sposób teleportować się do drugiego, podobnie jak surowce. W tej sytuacji, dopóki komunikacja nie zostanie wznowiona, skarbiec dzieli się na dwie odrębne części.
    • W związku z tym, że Herosi i bestie mogą (i będą) pojawiać się w trakcie trwania rozgrywki, zmieniać się mogą także niektóre funkcjonalności poszczególnych legendarnych ruin czy mitycznych miejsc i postaci.
    • Rozwinięto wytłumaczenie odnośnie fabularnej rozbudowy gospodarki.
      Rozwiń:


    Oprócz powyższego poprawiłem niektóre literówki, drobne błędy oraz błędy rachunkowe
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Sob Paź 29, 2022 11:16 pm

    Aktualizacja zasad:

    • Drewno na okręty zmienia nazwę na specjalne drewno. Gdzieniegdzie mogą zostawać stare, nazwy ale generalnie chodzi o to samo.
    • Ingerencja "Boski Respekt" Zeusa zamiast 20 PB w każdym przypadku kosztuje tyle PB ile Ingerencja innego boga z której chce się skorzystać. (A więc maksymalnie 20 PB).
    • Do wymian w Cenniku Helleńskim zostało dodane drewno. Koszt wymiany do 15 PH.
    • 10% bonus ustrojów demokratycznych do wymian z Cennika Helleńskiego odnoszą się przede wszystkim do technologii. Do wymian mają zastosowanie jedynie w przypadku gdy da się zaokrąglić zgodnie z zasadami matematyki (czyli od 5 w górę). Zmniejsza więc koszt wymiany jedynie srebra o 2 PH, złota o 2 PH, marmuru o 1 PH i drewna o 1 PH
    • Ingerencja Ateny "Bogini Mądrości" zamiast 50% zniżki na wybraną technologię daje 80% zniżki.
    • Ingerencja Hefajstosa "Kowal Artefaktów" zamiast wykucia artefaktu zwiększającego daną umiejętność o 1 poziom, zwiększa ją o 2 poziomy.
    • Nawet jeśli legendarna budowla działająca jako świątynia nie wlicza się do limitu świątyń, to nie możemy zbudować świątyni poświęconej temu samemu bogu w tej samej prowincji. Możemy jednak zbudować świątynię innego boga, jeżeli tylko zmieścimy się w limicie.
    • Umiejętność "plądrowanie" zwiększa także o 25% łupy uzyskiwane przez armie, w której się znajduje bohater.
    • Technologia "dźwig budowlany" ma zastosowanie także do legendarnych ruin.
    • Technologie "przybory architektoniczne" i "propyleje" mają zastosowanie także do legendarnych ruin działających jak świątynie.
    • Machiny oblężnicze mogą być budowane już pod fortyfikacją wroga. Nie trzeba zatem troszczyć się o ich transport.
    • Okręty nie mogą przewozić kawalerii.
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Wto Lis 01, 2022 1:43 pm

    Mała aktualizacja:

    • 10% bonus ustrojów demokratycznych do wymian z Cennika Helleńskiego oprócz wymiany srebra, złota, marmuru i drewna, dotyczą także miedzi i żelaza, zmniejszając koszt jego wymiany o 1 PH.
    • Stosując powyższy bonus do wymiany PH na kilka towarów (np. 1 drewno, 1 miedzi i 5 marmuru) jeżeli jest to ten sam rodzaj surowca to zaokrąglamy koszt wymiany łącznie (tutaj 5 marmuru) a w przypadku innych rodzajów surowców (tutaj drewno i miedź) oddzielnie.
    • Legendarnych ruin nie można odbudowywać fabularnie ani ratami. W tym ostatnim przypadku jeżeli chcemy podzielić płatność na kilka tur, to w rzeczy samej możemy tak zrobić, jednak czas odbudowy będzie liczony od ostatniej płatności.
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Sro Lis 02, 2022 6:50 pm

    Doprecyzowanie:

    • Działania bohaterów są rozliczane, tradycyjnie, w czasie zmiany tury (czyli de facto po jej zakończeniu). Dlatego w przypadku gdy wróg zaatakuje nas niespodziewanie, a my naszemu bohaterowi zleciliśmy jakieś zadanie, jeżeli nic innego nie będzie zaznaczone w rozmieszczeniu wojsk albo w temacie z bohaterami, bohater rezygnuje ze swojego zdania i rusza bronić ojczyzny!
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Pon Lis 07, 2022 11:50 pm

    Wyjaśnienia:

    • Nie ma takiego zasobu jak uzbrojenie samo w sobie. Jeśli macie zbrojownie możecie wykuć uzbrojenie dla konkretnego oddziału (np. lekkiej piechoty, hoplitów) opłacając normalnie koszt produkcji uzbrojenia (czyli werbunku/rekrutacji) i "wsadzić" te uzbrojenie do zbrojowni aby kiedyś w przyszłości, już wówczas za darmola, powołać oddział. Kuźnie dają możliwość produkcji uzbrojenia. Jeśli jej nie wykorzystamy w danej turze to trudno, nasza strata. Jeżeli natomiast przechowujemy jakieś uzbrojenie w zbrojowni, musimy prowadzić w jakimś temacie ewidencje tego jakie uzbrojenie jest tam przetrzymywane.
    • Zgodnie z tym co jest w temacie bohaterowie, przy pierwszym poziomie bohatera poziom expa potrzebnego do awansu wynosi 2.
    • Jeżeli żaden z bohaterów nie dostał dodatkowej umiejętności na start, zaczyna z 1 poziomem wszystkich umiejętności.
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Wto Lis 15, 2022 9:36 pm

    Aktualizacja zasad i wyjaśnienia

    • Niezależnie od tego co pisałem wcześniej, bohaterowie żeby się przemieszczać nie potrzebują okrętów.
    • Handel towarami, także nie potrzebuje mechanicznie okrętów. Chodzi o to, że w przypadku ataku piratów/blokady morskiej czy innego nieszczęścia, okręt bez obstawy dostanie wciry.

      Zarządzanie miastem/prowincją przez bohatera
    • Zarządzanie zwiększa także PH ale nie zwiększa PB!
    • Jeżeli oddajemy bohatera do zarządzania miastem/prowincją, bonus doliczamy do tury która następuje potem. Czyli przykładowo: w 2 turze rozkazujemy bohaterowi zarządzać miastem, do bonus 20% liczymy dopiero w 3 turze, biorąc pod uwagę dochody z 3 tury.
    • Jeżeli przykładowo bohater mający 2 poziom zarządzania (a więc +40%) zarządza miastem w 2 turze, a w czasie międzyturza dostaniecie informacje o zdobytym doświadczeniu i lvl-upie, po rozpoczęciu tury nr 3 chcecie rozwinąć jego zarządzanie na 3 poziom i robicie to, to +60% wlatuje oczywiście dopiero od następnej tury jeśli bohater też będzie zarządzał. I nie wkurwiajta mnie nawet bo bede jebał piorunami.

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Sob Lis 26, 2022 3:10 pm

    Zmiana zasad
    • W skutek plagi bohaterów zarządców, zwiększa się nieco ich rolę w bitwach, szczególnie na wyższych poziomach. Zmienia się tego wydźwięk w zasadach:

      Stare brzmienie :


    Doprecyzowanie zasad:
    • Jeżeli miasto znajduje się w zamkniętym oblężeniu, nie ma możliwości dostawy doń nie tylko żywności,ale także wyprodukowanych/zakupionych oliwy, wina i innych surowców. Dotyczy to również wszelkich towarów wymienionych za PH! W takim przypadku, jeżeli chcielibyśmy je namierzyć fizycznie, to uznajemy, że wydobyte surowce zostają w miejscu swojego wyprodukowania albo zostają wysłane do miejsca wskazanego przez gracza.
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Czw Gru 22, 2022 7:49 pm

    Zmiana/wyjaśnienie zasad
    • Z racji na wątpliwości dotyczące technologii do obrabiania żelaza i brązu: niezależnie od tego co do tej pory było (choć chyba każdy zrozumiał dobrze), technologia "Formuła wytwarzania brązu" niezbędna jest jedynie do przerabiania miedzi i cyny w brąz. Oznacza to, że jeśli np. kupimy od kogoś gotowe sztaby brązu, to możemy wykuwać z niego uzbrojenie bez tej technologii.
    • W przypadku żelaza jest odmiennie. Technologia "Wytop żelaza" jest niezbędna do produkcji uzbrojenia z żelaza.
    • Od przyszłej tury cennik wymian drożeje. Przyszły cennik:

    Przyszła Lista wymian:
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Pią Gru 23, 2022 8:18 pm

    Wyjaśnienie zasad
    • Co do zasady, surowce odkryte w prowincjach, które skolonizujemy, są do naszej dyspozycji domyślnie. Podobnie jak mityczne miejsca lub legendarne ruiny. Wyjątkiem jest sytuacja, w której złoże, ruina lub miejsce jest ściśle związane z gospodarką prowincji.
    • Dla uproszczenia przyjmujemy, że można rozbudować wał na mur. Koszt rozbudowy to różnica w kosztach oraz czasie między nimi. Należy jednak pamiętać, że jeśli wróg napadnie nas w czasie rozbudowy (podobnie jak w czasie budowy), to umocnienia moga nie spełnić swojej funkcji.
    • Koszt dobudowy wału/muru do istniejących już umocnień (tak żeby otoczyć nimi struktury wybudowane później) to 2 drachmy za strukturę w przypadku wału i 3 drachmy za strukturę w przypadku muru.

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Wto Sty 03, 2023 9:54 pm

    Wyjaśnienie zasad
    • Od dłuższego czasu padają pytania o Ekechejrę (pokój zeusowy na czas igrzysk), skutki złamania i przesłanki tego jak oceniać będę kto i kiedy złamał rozejm. Generalnie, każda sytuacja będzie wymagała oddzielnej interpretacji z uwzględnieniem okoliczności, więc kwestia nie jest możliwa do rozstrzygnięcia tak teoretycznie. Jednakże, dwie sytuacje które budzą najwięcej wątpliwości można (co do zasady) wyjaśnić:

      1. W przypadku gdy przed turą z ekechejrą państwo A zajmie jakieś prowincje państwa B, to próba ich obicia przez państwo A jest złamaniem rozejmu. Okupant okupantem, ale w przypadku próby odbicia tych prowincji to odbijający podnosi miecz na drugiego greka.

      2. Przypadek rozpoczętych przez ekechejrą oblężeń nie jest już taki wyraźny. Jednakże, traktowanie samego oblężenia (bez prób szturmu) jako złamania rozejmu byłoby absurdem. Jeżeli zatem pod miastem zalega obozem wojsko, nie dopuszczając doń transportów żywności i surowców, to nie jest to złamanie ekechejry. W przypadku gdy obrońca podejmie próbę dostarczenia żywności z zewnątrz przy użyciu siły lub zrobi wypad z miasta, wówczas to jego uznać należy jako łamiącego pokój.

      Skutkiem złamanie ekechejry jest jednorazowy spadek Przychylności Bogów. W zależności od rodzaju podjętych działań skutkujących złamaniem rozejmu będzie to spadek od 5 do 25 PB. Może zdarzyć się tak, że to dwie strony będą winne złamaniu rozejmu. Nie należy spodziewać się innych skutków.

    • W przypadku użycia którejś z ingerencji bogów skutkującej wzrostem produkcji PH przez domostwa (np. u Hery czy Afrodyty), bohater zarządzający miastem nie wlicza ich do podstawy przeliczenia bonusu.

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Pon Lut 06, 2023 8:17 pm

    Aktualizacja zasad

    Kwestia wyburzania struktur

    Możliwe jest wyburzanie struktur, na następujących zasadach:
    Wyburzenie nie jest dowolne, musi mieć swoją uzasadnioną przyczynę i jest określane w każdym przypadku indywidualnie. W praktyce będzie działało to tak, że gracz określa jakie struktury w jakiej prowincji chce wyburzyć i z jakiego powodu, a ja określam mu czy jest to wykonalne, czy ludność tam mieszkająca nie będzie sprawiała większych problemów, ile to potrwa i jaki % zwrotu dostanie z takiej rozbiórki.

    Przykładowo, jeżeli komuś zmieniła się koncepcja rozkładu produkcji roślinnej na terenach do tego się nadających i chce wyburzyć 2 winnice po to żeby postawić tam 2 gospodarstwa to co do zasady nie powinno rodzić to większych problemów. Stopa zwrotu będzie oscylowała może w granicy 20% kosztu budowy.

    Natomiast jeśli ktoś wpadnie na cudowny pomysł ażeby przenieść całą prowincję, by nadciągający (albo spodziewany) wróg nie zajął jego struktur to w zasadzie pewny jest bunt ludności tam mieszkającej, spadek PH i masa problemów + niska stopa zwrotu. Pewnie z 90% ludności nie interesuje kto będzie nimi rządził bo tak czy inaczej mówi po grecku, czci tych samych bogów i będzie gnębił biednych ludzi podatkami.

    Takie wyburzanie powinno mieć raczej charakter wyjątkowy, incydentalny i zawsze uzasadniony.

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Piastun Pią Mar 03, 2023 9:19 pm

    Zmiana/wyjaśnienie zasad
    • Technologia "Dźwig budowlany" dotyczy w pełni oczywiście również legendarnych ruin.
    • Bonus jaki daje świątynia Hermesa zostaje zwiększony: "Stada kóz (owiec) w całym państwie, produkują 4 wozy żywności (drachmy) więcej." Wcześniej była to 1 wóz (drachma)
    • Bonus jaki daje świątynia Posejdona zostaje zwiększony: "Wszystkie osady rybackie w naszym państwie produkują 3 wozy żywności więcej a porty przynoszą 25 sztuk złota więcej." Wcześniej było to 5 drachm za port.

    Sponsored content


    Aktualizacja zasad Empty Re: Aktualizacja zasad

    Pisanie by Sponsored content


      Obecny czas to Pią Lis 22, 2024 10:17 pm