Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

    Zasady Wojskowości

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Zasady Wojskowości Empty Zasady Wojskowości

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 10:27 pm

    Zasady Wojskowości Wojskowo-w-a-ciwe

    Spis treści
    1. Rodzaje wojsk
    2. Ceny rekrutacji
    3. Taktyka
    4. Oblężenia


    Rodzaje wojsk
    Armię każdego polis możemy podzielić według kilku kryteriów na kilka rodzajów.

    Jeśli chodzi o podział ze względu sposób powołania, dzielmy armię na wojska stałe oraz wojska powołane pod broń.

    Wojska stałe to nic innego jak oddziały, które werbujemy wydając pieniądze i produkując dla nich uzbrojenie, służące zarówno w czasie pokoju, jak i wojny. Musimy opłacać im żołd i zapewniać wyżywienie.

    Oddziały powołane pod broń to wszelkiego rodzaju zbieranica ludzi z naszych miast i prowincji, która stawia się w godzinie próby ze swoim uzbrojeniem. Służą jako lekka piechota o słabszym morale niż wojska stałe. Nie płacimy im żołdu, za to musimy ich utrzymywać jeśli chodzi o wyżywienie. Co więcej, śmierć każdego oddziału prowadzi do zmniejszenia się naszej gospodarki. Raczej nie stawiałbym na nich przy większych konfliktach. W innych edycjach nazwalibyśmy ich po prostu pospolitym ruszeniem lub wojskami z mobilizacji.

    Z kolei ze względu na charakter jednostek, wojsko możemy podzielić na piechotę, kawalerię i rydwany oraz flotę.

    Piechota - wszelkiego rodzaju wojska walczące pieszo, począwszy od lekkiej piechoty, przez łuczników, skończywszy na hoplitach. Doskonale radzą sobie w każdym terenie oraz oblężeniach.

    Kawaleria i rydwany - "klasa średnia" naszego państwa oraz najbogatsze jego warstwy werbowane są do jazdy i rydwanów. O ile na terenach górskich i wzgórzystych nie są zbyt przydatne, to na równinach potrafią swobodnie flankować przeciwnika, osłaniać odwrót, a w przypadku rydwanów nawet przeprowadzać bezpośrednie szarże na szeregi wroga, w szczególności jeśli nie ma w nich hoplitów. Wymagają istnienia stajni.

    Flota - wszelkiego rodzaju okręty: monery, diery i triery, które żeglują po morzu egejskim i okolicznych wodach. Posiadają stałą załogę i podstawowe straże, jednak jeśli rzeczywiście chcemy zwiększyć ich wartość bojową, musimy zaokrętować na nich naszą piechotę. Dosyć drogie w budowie, jednak możemy znacznie zmniejszyć ich koszt jeżeli posiadamy specjalne drzewa na okręty.


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pon Paź 10, 2022 9:41 pm, w całości zmieniany 4 razy
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Zasady Wojskowości Empty Re: Zasady Wojskowości

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 10:27 pm

    Ceny werbunku

    Co niezbędne jest do rekrutacji wojska?

    Do werbunku wojska niezbędna jest odpowiednia ilość drachm oraz pracująca kuźnia, a w przypadku opancerzonego wojska, także któryś z metali. Kuźnia pozwala na wyprodukowanie uzbrojenia dla jednego, dowolnego oddziału. Jeżeli nie chcemy od razu powoływać wojska a tylko wyprodukować zestaw uzbrojenia danego rodzaju i składować go na czarną godzinę, potrzebna jest nam wybudowana zbrojownia.

    Z uwagi na populację naszego państwa, nie możemy zwerbować w jednej turze więcej oddziałów niż 1/3 liczby naszych domostw (zaokrąglanie w górę).

    Przykład: jeśli mamy 13 domostw, w jednej turze możemy zwerbować maksymalnie 5 oddziałów.

    Poniżej przedstawiają się ceny rekrutacji poszczególnych oddziałów:

    Piechota:

    Jednostki konne:

    Flota:

    Jednostki oblężnicze:

    Żołd i wyżywienie każdego oddziału piechoty i kawalerii kosztuje 5 drachm i 1 wóz żywności. Utrzymanie floty oraz sprzętu oblężniczego nie kosztuje nic

    Jeżeli nic innego nie jest napisane, werbunek wojska następuje natychmiast, co oznacza, że możemy używać go w tej samej turze, w której zostało powołane



    Wskazówka: Za wyjątkiem maszyn oblężniczych i floty, można tworzyć własne projekty jednostek, opisując je, a ja je wycenię. Choć wydaje mi się, że specjalnie nie ma po co, bo te podane na start są raczej na tyle uniwersalne, że zawsze wybierzemy coś dla siebie. Ponad wszystko przestrzegam przed pomysłem zrobienia falangi macedońskiej zachwalając jej niepodważalne walory wyczytane z hiszpańskiej wikipedii.


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pią Paź 21, 2022 6:22 pm, w całości zmieniany 5 razy
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Zasady Wojskowości Empty Re: Zasady Wojskowości

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 10:28 pm

    Taktyka

    Taktyką jest plan prowadzenia wojny, który wstawiamy na naszym tajnym forum w temacie „Rozmieszczenie wojsk”. Plan powinien zawierać listę wojsk biorącą udział w wojnie, ruchy wojsk, najlepiej nakreślone na mapie albo przynajmniej jasno wytłumaczone, oraz rzeczowe informacje jak, w jaki sposób ma być prowadzona wojna (czy twierdze wroga mają być brane szturmem czy może głodem, czy celem najazdu jest zajęcie wrogich ziem czy tylko ich splądrowanie, czy starać się doprowadzić do walnej bitwy, czy może stosować wojnę podjazdową). W tej edycji rezygnuję z ogłaszania jawnego ruchów wojsk, dlatego dobrze jest mieć przygotowaną taktykę obronną na wszelki wypadek. Oczywiście w razie jej braku, nasi zarządcy i dowódcy także podejmą działania obronne stosowne do sytuacji.


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pon Paź 10, 2022 9:52 pm, w całości zmieniany 1 raz
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Zasady Wojskowości Empty Re: Zasady Wojskowości

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 10:29 pm

    Oblężenia

    Fortyfikacje
    Może i kosztują dużo, a ich postawienie wymaga czasu, to jednak budowa twierdz czy otaczanie miast wałami lub murami obronnymi jest zawsze dobrym pomysłem. Wróg, najeżdżając twoje terytorium nie może tak sobie ominąć twojej warowni, gdyż ryzykowałoby to przerwaniem dostaw zaopatrzenia lub atakiem załogi zamku na tyły jego armii w najmniej spodziewanym momencie. Zza silnych umocnień, nawet kilka oddziałów łuczników, może skutecznie bronić się, nawet przez kilka tur (jeżeli wcześniej nie pomrą z głodu). Dlatego, szykując się na wojnę z wrogiem, należy sprawdzić, czy na naszej drodze nie leżą żadne godne uwagi fortyfikacje, a jeśli leżą, to należy się do tego dobrze przygotować, zaopatrując się w sprzęt oblężniczy. Wrogie umocnienia można zdobyć zarówno szturmem, jak i głodem.

    Jak zbudować fortyfikacje?
    Najlepiej skorzystać z gotowego wzorca struktury. Jeżeli jednak chcemy zaprojektować własną fortyfikację, należy opisać ją w kilku zdaniach a Mistrz Gry ją wyceni oraz poda czas budowania.

    Uwaga: Pamiętajmy, że każdą fortyfikację należy obsadzić wojskiem! Co nam z twierdzy jeżeli nie ma jej kto bronić?
    Uwaga II: Spichlerz może być przypisany do miasta, bądź fortecy stanowiącej samodzielną strukturę defensywną. W przypadku oblężenia twierdzy czy miasta, żywność zawarta w spichlerzu będzie wyznacznikiem czasu gdy załoga zacznie myśleć o kapitulacji.

    Sponsored content


    Zasady Wojskowości Empty Re: Zasady Wojskowości

    Pisanie by Sponsored content


      Obecny czas to Wto Lis 26, 2024 5:14 pm