Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

    Handel

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Handel           Empty Handel

    Pisanie by Piastun Wto Gru 29, 2020 6:57 pm

    Handel

    Wraz z rozwojem cywilizacji i urbanizacji, rola handlu jako sektora gospodarki drastycznie wzrasta. Przez plagę, ludzie wrócili do handlu wymiennego, a na niektórych terenach, z nieufności do drugiego człowieka w ogóle przestali handlować. Odradzająca się po zawirowaniach dziejów Europa, początkowo może nie dostrzegać korzyści, szczególnie finansowych z niego płynących, jednak z biegiem czasu, znaczenie kwestii handlowych, tak czy inaczej wzrośnie. Po pewnym czasie pojawią się utrwalone szlaki handlowe, które będą miały największe znaczenie w zakresie dochodów z szeroko pojętego handlu. Można zaryzykować stwierdzenie, że długodystansowo, jest to cudowna maszynka do mnożenia pieniędzy… do czasu gdy ktoś nie zablokuje naszych portów, nie nałoży na nas embarga, nie najedzie naszego państwa lub w inny sposób nie zakłóci funkcjonowania miast i traktów uczęszczających przez kupców. Największym zagrożeniem dla dochodów z handlu jest wojna, gdyż ta praktycznie od razu potrafi zniechęcić kupców do dalekich podróży z drogimi towarami.

    Omawiając jak działa handel, będę posługiwać się takimi pojęciami jak szlak handlowy, miasto kupieckie, miasta pośrednie, wartość handlu oraz siła handlu.

    Może wydawać się to nieco skomplikowane, jednak jest tak tylko na pozór. Służy to pewnej systematyzacji tego o czym rozmawiamy.

    Szlaki handlowe i miasta kupieckie

    Jeżeli kupcy będą poruszać się po Europie stałymi drogami, dojdzie do pojawienia się szlaków handlowych. Są to trasy, szczególnie dla handlu ważne, gdyż ich kontrolowanie będzie dawało, stosunkowo do innych działów gospodarki, duże przychody, małym kosztem. Jeżeli dojdzie to wykształcenia się szlaku, gracze zostaną o tym poinformowani w odpowiednim temacie, tak samo jeśli dojdzie do zmiany trasy szlaku lub jego likwidacji, gdy kupcy przestaną nim uczęszczać. Szlaki zawsze prowadzą do największych i najbogatszych miast, zwanych miastami kupieckimi.  To właśnie tam koncentruje się duża ilość populacji, dokonując wymian, zakupów, sprzedaży, transakcji czy innych interesów. Co do zasady, im zamożniejsze miasto, tym większą ilość karawan kupieckich przyciąga. Te właśnie te karawany, podróżują do miast określonymi drogami, tworząc szlaki handlowe. Szlaki mogą mieć swoje źródło w innym mieście kupieckim, wówczas dochód wzrasta jeszcze bardziej, gdyż żaden kupiec nie chce taszczyć juków na pusto. Należy mieć jednak na uwadze, że spośród wszystkich miast, tylko największe i najbogatsze z nich, mogą mieć status miasta kupieckiego. O ile dochód z kontroli szlaków handlowych uzyskują wszystkie państwa, przez które szlak prowadzi, to korzyści z miasta kupieckiego uzyskuje jedynie te państwo, w którym miasto kupieckie się znajduje.

    Jak więc rozwijać handel?

    Biorąc pod uwagę to wszystko co wyżej napisane, rozwijanie handlu to niezwykle szerokie pojęcie. Gracz dysponuje rozległą gamą działań, ogranicza go jedynie jego inwencja twórcza, środki pieniężne oraz mechanika. W pierwszej kolejności należy zadbać o rozwój miast, gdyż nawet jeżeli nie posiadamy w swoim państwie żadnego miasta kupieckiego, to szlaki handlowe przeważnie przechodzą przez inne miasta pośrednie. To w nich podróżujące do miasta kupieckiego karawany, zatrzymają się po drodze, dokonując mniejszych interesów, wystawiając swoje towary na sprzedaż, pijąc i nocując w tamtejszych karczmach, chędożąc tamtejsze murwy by następnego dnia ruszyć w dalszą drogę, do kolejnego miasta, a finalnie ostatecznie dojść do celu swojej podróży.

    Gracz powinien szczególnie zadbać o bezpieczeństwo na traktach i gościńcach, gdyż lasy i góry pełne są band zbójeckich i upadłego rycerstwa, napadającego na podróżnych kupców. Zaspokajanie takich, podstawowych potrzeb jak głód czy bezpieczeństwo, a także produkcja, wyrób czy wydobycie określonych dóbr, ogólny poziom zamożności i dobrobytu poszczególnych ziem, nadawanie określonych przywilejów, konkretnych miastom, całokształt prowadzonej polityki wewnętrznej i zagranicznej, posiadanie określonych modyfikatorów czy doktryn, będzie mieć wpływ na nasze dochody z handlu. Pamiętajmy też, że nawet bez naszej inicjatywy, zawsze coś będzie się działo w temacie, gdyż w czasie pokoju i dobrobytu każdy szuka sposobu na godny zarobek.


    Wartość handlu i Siła handlu

    Przechodząc do dokładnego wyliczenia, ile złota uzyskamy ze szlaków handlowych i miast kupieckich, potrzebujemy dwóch zmiennych: wartości handlu i siły handlu

    Wartość handlu – Każde państwo przez które przechodzi szlak handlowy (kontrolujące szlak) pobiera z tego tytułu cła czy podatki. Jeżeli kupcy odwiedzają jakieś miasta po drodze (miasta pośrednie), to z reguły przy okazji wystawiają na tamtejszych rynkach swoje dobra uiszczając opłatę targową. Im więcej karawan kupieckich podróżuje przez nasze państwo, im więcej droższych dóbr przewożą, w im większej liczbie miast pośrednich się zatrzymają, tym większe cła i podatki płacą, a więc większa będzie nasza wartość handlu, na określonym szlaku. Można więc powiedzieć, że jest to wypadkowa wielu czynników (głównie fabularnych). Wartość handlu dla każdego państwa na szlaku, ustalana jest oddzielnie. Ile dokładnie będzie ona wynosiła, to już niestety moja subiektywna ocena, wystawiana na podstawie działań graczy.

    Siła handlu – Jak wspomniałem, dobrze prowadzony handel to maszynka do mnożenia pieniędzy. W wypadku siły handlowej, możemy to rozumieć nawet dosłownie, gdyż jest to modyfikator przez który przemnażamy wartość handlu ze szlaków czy miast kupieckich, uzyskując w ten sposób finalny dochód z handlu, wyrażony w złocie. Jednym słowem, wyraża ona wydajność naszego szeroko rozumianego systemu handlowego, który wnika z zaawansowania technologicznego, tradycji kupieckich, posiadania doktryny handlowej, posiadania na dworze królewskim mistrza kupców, prowadzonej polityki wewnętrznej w zakresie handlu czy uczestnictwie w ligach handlowych. Modyfikator ma charakter mechaniczny (niefabularny) i jest, co do zasady, niezależny od szlaków handlowych czy miast kupieckich, a więc niezależny od wartości handlu. Wyjątkami są technologie dotyczące handlu morskiego czy nadrzecznego, gdyż zwiększają one siłę handlu, ale tylko na morskim (nadrzecznym) szlaku handlowym lub w nadmorskim (nadrzecznym) mieście kupieckim.


    Nic nie rozumiem, pogubiłem się

    Nie szkodzi. Na pierwszy rzut oka wygląda to skomplikowanie, ale w praniu wszystko wyjdzie gładko. Paradoksalnie znacznie upraszcza mi to pracę i określanie dochodów handlowych dla każdego gracza. Z pewnością pogubiłbym się w tym wszystkim po kilku turach, jeżeli miałbym wrzucać wszystkie działania graczy dotyczące handlu do jednego wora i za każdym razem ustalać dla każdego odrębnie zysk, biorąc pod uwagę jakie ma technologie, z kim i czym handluje, czy mają jakąś doktrynę, jakie cła pobiera itp. Na to nie mam ani chęci, ani czasu.

    Najprościej, zysk z handlu można podzielić na dwie kategorie:
    -z kontroli szlaków handlowych
    -z miast kupieckich
    Wartość handlową z kontroli szlaków handlowych i miast kupieckich będzie podana w oddzielnym temacie i będzie jawna dla wszystkich. Wartość handlową podany we wspomnianym temacie, przemnażamy przez siłę handlu i wynik tego to złoto które uzyskujemy na turę. Tak więc:

    Wartość handlu x siła handlowa = dochód w sztukach złota

    Dokładnie opisany przykład tego jak działa handel, znajdziecie w FAQ

      Similar topics

      -

      Obecny czas to Wto Lis 26, 2024 5:18 pm