Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

    Gospodarka

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Gospodarka Empty Gospodarka

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 11:17 pm

    Gospodarka Gospodarka-gotowa

    Spis treści
    1. Zasoby i surowce
    2. Prowincje
    3. Miasta
    4. Fabularna rozbudowa gospodarki
    5. Handel


    Zasoby i surowce

    Podstawowe surowce:

    Żywność - najbardziej podstawowy zasób bez którego nie ma można mówić o jakimkolwiek rozwoju miast, a w przypadku jego braku należy wręcz mówić o regresie. Głód prowadzi do opuszczania miast przez ludzi, niezadowolenia, chorób a nawet rebelii. Z uwagi na małą ilość ziemi nadającej się pod uprawę, oprócz gospodarstw rolnych, może być pozyskiwany z myślistwa, rybołówstwa, hodowli kóz lub importu. Może być przechowywany w spichlerzach przez co nie ulega zepsuciu i po ich wybudowaniu może być sumowany z tury na turę.

    Oliwa - gdy brzuchy zostają zapełnione, obywatele skłaniają się ku potrzebom bardziej ekskluzywnym. Wytwarzana w gajach oliwnych i tłoczniach może być przeznaczana także na składanie ofiar bogom, organizację świąt i wydarzeń, wynajęcie herosów, założenie kolonii, dar dla wyroczni, a także może być przeznaczana na eksport itp.

    Wino - szlachetny trunek wytwarzany z wysokiej jakości winogron jest niezbędny do zaspokojenia potrzeb najzamożniejszej warstwy obywateli, organizacji igrzysk, wynajęcia herosów olimpijskich czy też założenia kolonii. Za dobre wino, cudzoziemscy kupcy zapłacą naprawdę wiele.

    Surowce dodatkowe

    Marmur - rzadka i drogocenna skała niezbędna do budowy jakiejkolwiek świątyni czy odbudowy legendarnych struktur Grecki marmur zostanie z chęcią kupiony przez zagranicznych kupców

    Złoto - szlachetny kruszec, który rzemieślnicy przerobią na biżuterię i ozdoby. Ma bardzo dużą wartość handlową.

    Srebro - drogocenny surowiec, który możemy wykorzystać do bicia brzęczących drachm.

    Miedź - podstawowy surowiec, z którego produkuje się cięższe uzbrojenie. Po dodaniu do niego cyny może być zamieniony w brąz.

    Cyna - rzadki w Helladzie surowiec niezbędny do produkcji brązu. Niewielkie jego złoża znajdują się na terenie Grecji w wyniku czego musi być importowany.

    Brąz - Po opracowaniu odpowiedniej odpowiedniej technologii z Cennika Helleńskiego możliwe jest połączenie cyny i miedzi, co pozwala na uzyskanie dobrego i mocnego metalu, z którego powstanie godne wojownika uzbrojenie. 

    Żelazo - Po opracowaniu odpowiedniej technologii pozwala na wytworzenie bardzo dobrego uzbrojenia przy relatywnie nie tak dużym nakładzie pracy, przez co może opłacać się bardziej niż zastosowanie brązu czy miedzi.

    Specjalne  drewno - Duża ilość dorodnych i mocnych drzew jest niezbędna się do produkcji okrętów. Pozwala na zmniejszenie kosztu produkcji okrętów o połowę oraz niezbędna jest do odbudowy niektórych legendarnych ruin. Niestety, lasów odpowiednich do znalezienia takich drzew jest w Grecji mało, przez co wartość takiego drewna wzrasta.

    Uwaga: W trakcie gry będzie możliwe odkrywanie/znajdywanie kolejnych surowców.


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Sob Gru 10, 2022 12:55 pm, w całości zmieniany 7 razy
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Gospodarka Empty Re: Gospodarka

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 11:18 pm

    Prowincje

    Prowincje
    Mapa podzielona jest na sto kilkadziesiąt prowincji, dzielących się według ukształtowania terenu na prowincje równinne, wzgórzyste i górskie. Każdy typ prowincji ma przypisaną ilość terenu jaki można wykorzystać pod uprawy. Dodatkowo, duża część prowincji posiada pewne dodatkowe elementy, takie jak choćby legendarne ruiny, siedliska mitycznych stworzeń czy jaskinie kryjące epickie artefakty, które przed wiekami ukryli tu wracający spod Troi herosi. Naturalnie, prowincje równinne będą miały znacznie większe znaczenie dla rolnictwa, jednak złoża pewnych surowców mogą występować częściej w prowincjach górskich, które także zdecydowanie bardziej sprzyjają obronie. Co więcej, to głównie prowincje równinne i wzgórzaste, które częściej znajdują się w pobliżu mórz i zatok są częściej zagrożone przez choćby najazdy pirackie.

    Prowincje równinne - posiadają 3 sloty gleby żyznej i 3 sloty gleby piaszczystej

    Prowincje wzgórzyste - posiadają 2 sloty gleby żyznej, 2 sloty gleby piaszczystej oraz 2 sloty ziemi skalistej

    Prowincje górskie - posiadają 2 sloty gleby piaszczystej oraz 2 slot ziemi skalistej

    Gospodarstwa rolne będące najbardziej wydajne pod względem produkcji żywności można budować tylko na glebach równinnych, winnice mogą powstawać na glebach równinnych i wzgórzastaych, zaś gaje oliwne mogą być sadzone na każdym rodzaju gleb. Więcej o strukturach - niżej.

    Mechanizmy balansujące
    Czy zatem większa ilość prowincji, a w szczególności prowincji równinnych decyduje o zwycięstwie? Na pewno jest wówczas o wiele łatwiej, gdyż duże możliwości produkcyjne gleby pozwolą nam na wyżywienie większej ilości populacji w miastach i wystawienie większego wojska, jednak mechanika przewiduje pewne narzędzia, które (przynajmniej w moim zamyśle) umożliwią skuteczną grę nawet w samych górach. Oprócz wskazanej powyżej różnicy w złożach, które częściej pojawiać się będą w prowincjach górskich gracz który nie dysponuje nawet jedną równiną może zawsze wymienić Punkty Helleńskie na żywność, oliwę czy też wino. Dodatkowo, budowa niektórych świątyń może zwiększać nasze możliwości produkcyjne lub nawet bezpośrednio zasilać nasze magazyny i spichlerze w żywność czy oliwę. Hodowla owiec i kóz, myślistwo nie wymaga od nas równin. Do tego dochodzi aspekt pragmatyczny, leżący w gestii graczy - o prowincje nizinne zapewne będzie większa rywalizacja, niż o mało urodzajne góry.

    Struktury prowincjonalne

    Budynki produkcji rolniczej:

    Budynki nadmorskie:

    Budynki inne:


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pią Paź 21, 2022 5:55 pm, w całości zmieniany 12 razy
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Gospodarka Empty Re: Gospodarka

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 11:18 pm

    Miasta

    Ogólne
    Centrum cywilizacji greckiej stanowiły miasta, będące zarówno centrami administracyjnymi jak i gospodarczymi państwa. Są one o tyle istotne, że większość budynków możemy budować tylko w miastach, przez co są one źródłem większości dochodów państwa i stanowią o jego potędze. Niestety, aby utrzymać ludność w ryzach należy zapewniać do nich regularne dostawy żywności, oliwy i wina oraz dbać o ich bezpieczeństwo, gdyż najpewniej to one staną się głównym celem potencjalnej kampanii wojennej naszego przeciwnika. Oprócz stolicy którą mamy na początku rozgrywki, po wykupie odpowiedniej akcji z Cennika Helleńskiego możemy lokować kolejne miasta. W każdej prowincji możemy mieć maksymalnie jedno miasto!. Ich ilość jest także ograniczona przez nasze naturalne możliwości wyżywienia miasta.

    Wskazówka:Jako, że budowa nowego miasta wymaga opracowania odpowiedniej technologii, wyłożenia sporej ilości drachm, oliwy i wina, a także następczego utrzymania tego miasta, najpewniej dużo wody w Piniosie upłynie nim ktoś założy takowe. Nie nastawiajcie się zatem na lokacje takiego rozmiaru jak w poprzedniej edycji SW

    Koszt założenia miasta wynosi 100 drachm, 5 dzbanów oliwy i 3 amfory wina.

    Uwaga! Jeżeli wejdziemy w posiadanie miasta lub prowincji ponad limit (np. w wyniku podboju) to albo zamieniamy takie miasto lub prowincje w kolonię albo nie czerpiemy z takiego miasta lub prowincji żadnego dochodu ani korzyści. Domostwa się tam znajdujące musimy natomiast przynajmniej częściowo utrzymywać. Jeżeli długotrwale będziemy utrzymywać takie prowincje lub miasta w stanie "zawieszenia" może dojść do niepokojów a nawet rebelii.

    Struktury miejskie:

    Domostwa i budynki gospodarcze:

    Budynki sakralne:

    Budynki kulturowe :

    Struktury inne:


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Czw Gru 08, 2022 10:12 pm, w całości zmieniany 9 razy
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Gospodarka Empty Re: Gospodarka

    Pisanie by Piastun Nie Paź 09, 2022 11:18 pm

    Fabularna rozbudowa gospodarki

    Oprócz mechanicznej rozbudowy gospodarki, możemy także zaplanować i opisać jakąś inwestycje, dzięki czemu, jeżeli będzie ona sensowna, spójna oraz ładnie napisana, uzyskamy konkretną korzyść. Będzie to przede wszystkim nieco tańsza budowa niż gdybyśmy to przeprowadzili mechanicznie. Otrzymamy zatem zwrot części poniesionych na budowę środków lub być może inny benefit. Należy jednak liczyć się z tym, że nietrafiona inwestycja może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych oraz może mieć swoje przyszłe skutki fabularne. Inwestycje fabularne zawsze są jawne.

    Wprowadzanie swoich pomysłów w kontekście rozbudowy gospodarki to ryzyko które rozumiemy i które akceptujemy. Jeżeli przykładowo, gracz wymyśli i nawet najcudowniej w świecie opisze z detalami rozbudowę portów i całej infrastruktury nad jakąś rzeką, aby móc spławiać rzeką towary na eksport i tym samym czerpać dochody z handlu, musi liczyć się z tym, że oceniając efekty takiej inwestycji może okazać się, że bardziej opłacalne byłoby po prostu zbudowanie agory w mieście. Na moją ocenę mogą mieć wpływ najróżniejsze czynniki, których nie muszę szczegółowo wyliczać (a czasem nawet nie mogę np. z powodów tajemnicy TFów). Nie pomoże przy tym wysyłanie mi linków do albańskiej wikipedii, gdzie jest napisane, że historycznie na tej rzece koncentrowało się 80% handlu produktami rolnymi w rejonie, ani wysyłanie opracowań profesorów historii uniwersytetu w Jakucku na ten temat. W ogóle powoływanie się na historię w PBFie gdzie Zeus zstępuje z Olimpu żeby wpierdolić graczom jest zbrodnią wobec rozumu i godności ludzkiej. Naturalnie nie piszę tego aby zniechęcić gracza do podejmowania opisowej rozbudowy gospodarki, ale żeby ostrzec przed możliwym ryzykiem nietrafienia z inwestycją. W szczególności dotyczy cwaniactwa typu "brakuje mi slotów żyznej ziemi, więc zrobię inwestycje fabularną w coś innego, co da mi żywność". Być może rzeczywiście tak będzie, ale ostatecznie może się okazać, że istniały lepsze sposoby, gdzie wydatek lepiej przekładał się na korzyść.


    Ostatnio zmieniony przez Piastun dnia Pią Paź 21, 2022 6:28 pm, w całości zmieniany 1 raz
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Gospodarka Empty Re: Gospodarka

    Pisanie by Piastun Wto Paź 18, 2022 9:22 pm

    Handel 

    Handel między "prywatnymi" jednostkami odbywa się niejako z automatu, bez naszej interwencji i podejmowania działań. Odzwierciedlenie tego widzimy w strukturach jakie możemy wybudować, które są związane z handlem np. agora, port. Na płaszczyźnie zaś globalnej, handel w może mieć różną formę, a w każdej mieć nieco inny charakter. Pierwszy rodzaj handlu, to handel między państwami (graczami lub NPC). Chodzi tu przede wszystkim o różnego rodzaju wymiany surowców np. marmur za drachmy. Możliwy jest także handel zestawami uzbrojenia. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że jeżeli odbiorca nie ma zamiaru natychmiastowego werbunku wojska po otrzymaniu uzbrojenia, musi posiadać zbrojownie. Podobnie w przypadku handlu żywnością. Jeżeli nie ma być ona natychmiast skonsumowana, należy posiadać spichlerz. Drugi rodzaj handlu to handel fabularny, a więc nie mający bezpośredniego odzwierciedlenia w mechanice. To będą wszelkiego rodzaju większe przedsięwzięcia między graczami lub mające swoje odbicie w różnych eventach. Ten rodzaj handlu to też handel ze światem zewnętrznym (np. Egiptem, Fenicjanami), który będzie możliwy w ramach osobnych wydarzeń.

    Drachmy między graczami przekazywane są bez potrzeby zapewniania logistyki (tak jakby były przekazywane na rachunek przelewem). Uznajemy w uproszczeniu, że sakwy z drachmami można przewieźć bez większego trudu, w sposób niezauważony. Wyjątkiem są sytuacje szczególne takie jak np. oblężenie stolicy wrogiego gracza albo nałożenie szczelnej blokady granic. Wówczas dostarczenie pieniędzy jest fizycznie utrudnione albo nawet niemożliwe. Odmiennie jest z surowcami i uzbrojeniem - tutaj zasoby nie teleportują się, a jeśli ktoś zablokuje granicę lub morze, surowiec może nie dotrzeć do punktu przeznaczenia

    Sponsored content


    Gospodarka Empty Re: Gospodarka

    Pisanie by Sponsored content

      Similar topics

      -

      Obecny czas to Pon Kwi 29, 2024 3:57 pm