Kultura i religia
Pomimo, że wszelkie więzy społeczne zanikły w wyniku Wielkiej Epidemii, a ludzie porzucili swoje dawne wyznania to, ludzie jednak dalej porozumiewali się określonym językiem, postępowali według określonych zwyczajów, nosili się podobnie i mieli podobny, zazwyczaj wrogi stosunek do tego co obce. Kultura, bo o niej mowa, jest pewnym, wspólnym dla danego terytorium, systemem dorobku materialnego i niematerialnego, cenionego przez ludzi. Ściśle związana jest z religią, gdyż ta w ogromnej mierze oddziałuje na elementy kulturowe. O ile oczywiście, nikt nie wykształcił jeszcze żadnej świadomości narodowej, o tyle nawet najgorszy wiejski przygłup dostrzeże (choćby intuicyjnie) różnicę kulturową między Słowianinem a mieszkańcem Germanii, Madziarem a fundamentalistycznym Turkiem czy Arabem a prawosławnym Grekiem.
Znaczenie kultury i religii
Jakie ma to znaczenie w rozgrywce? Stosunkowo niewielkie, szczególnie na początku, jednak w wypadku rozległych terytorialnie państw, zawierających kilka szeroko rozumianych grup kulturowych, może być ciężko sprawnie zarządzać państwem. Rycerstwo i możni z Italii, niekoniecznie musi chcieć się dogadywać ze szlachtą Frankijską i stawać z nimi hufiec w hufiec na polu bitwy. Czasami lepiej jest mieć mniejsze, jednolite kulturowo, acz bogate i sprawnie zarządzane państwo niż państwo-molocha rozległego na kilka kultur i wyznań. Analogicznie jest z religią, państwo muzułmańsko-pogańsko-katolickie to szybka droga do tumultów i niepokojów.
Nawracanie i asymilacja
By uniknąć ewentualnych problemów, możemy skonsolidować państwo tak, by duża ilość kultur czy wyznań nie przeszkadzała nam w sprawnym zarządzaniu państwem. W przypadku religii najprostszą drogą jest nawracanie podbijanej czy zamiejscowej ludności na swoją wiarę. Można to zrobić przez działania fabularne określając nawet w kilku zdaniach jak ma przebiegać nawracanie (czy słowem Pana popartym dobrym przykładem i jałmużną czy mieczem i wybijaniem zębów za nieprzestrzeganie postu) i określić złoto jakie przeznaczamy na te działania. Z reguły nawracanie siłowe będzie przebiegać szybciej niż pokojowe, jednak łatwiej jest też o powstanie lub bunt nawracanej ludności. By przyśpieszyć proces nawracania można także zaprosić na swój dwór kapłana(patrz tutaj ).
W przypadku kultury, najprostszym sposobem na asymilację odmiennej kulturowo ludności jest jej nawrócenie, gdyż kultura ma jakby status podrzędny, akcesoryjny do religii. Ludność o odmiennej kulturze, lecz tej samej religii, w normalnych warunkach nie powinna sprawiać problemów.
Doktryny lub modyfikatory mogą zmieniać oddziaływanie religii czy kultur na stabilność naszego państwa, w różne strony. Niektóre kultury czy religie mogą być szczególnie ciężkie do nawrócenia/asymilacji.
Pomimo, że wszelkie więzy społeczne zanikły w wyniku Wielkiej Epidemii, a ludzie porzucili swoje dawne wyznania to, ludzie jednak dalej porozumiewali się określonym językiem, postępowali według określonych zwyczajów, nosili się podobnie i mieli podobny, zazwyczaj wrogi stosunek do tego co obce. Kultura, bo o niej mowa, jest pewnym, wspólnym dla danego terytorium, systemem dorobku materialnego i niematerialnego, cenionego przez ludzi. Ściśle związana jest z religią, gdyż ta w ogromnej mierze oddziałuje na elementy kulturowe. O ile oczywiście, nikt nie wykształcił jeszcze żadnej świadomości narodowej, o tyle nawet najgorszy wiejski przygłup dostrzeże (choćby intuicyjnie) różnicę kulturową między Słowianinem a mieszkańcem Germanii, Madziarem a fundamentalistycznym Turkiem czy Arabem a prawosławnym Grekiem.
Znaczenie kultury i religii
Jakie ma to znaczenie w rozgrywce? Stosunkowo niewielkie, szczególnie na początku, jednak w wypadku rozległych terytorialnie państw, zawierających kilka szeroko rozumianych grup kulturowych, może być ciężko sprawnie zarządzać państwem. Rycerstwo i możni z Italii, niekoniecznie musi chcieć się dogadywać ze szlachtą Frankijską i stawać z nimi hufiec w hufiec na polu bitwy. Czasami lepiej jest mieć mniejsze, jednolite kulturowo, acz bogate i sprawnie zarządzane państwo niż państwo-molocha rozległego na kilka kultur i wyznań. Analogicznie jest z religią, państwo muzułmańsko-pogańsko-katolickie to szybka droga do tumultów i niepokojów.
Nawracanie i asymilacja
By uniknąć ewentualnych problemów, możemy skonsolidować państwo tak, by duża ilość kultur czy wyznań nie przeszkadzała nam w sprawnym zarządzaniu państwem. W przypadku religii najprostszą drogą jest nawracanie podbijanej czy zamiejscowej ludności na swoją wiarę. Można to zrobić przez działania fabularne określając nawet w kilku zdaniach jak ma przebiegać nawracanie (czy słowem Pana popartym dobrym przykładem i jałmużną czy mieczem i wybijaniem zębów za nieprzestrzeganie postu) i określić złoto jakie przeznaczamy na te działania. Z reguły nawracanie siłowe będzie przebiegać szybciej niż pokojowe, jednak łatwiej jest też o powstanie lub bunt nawracanej ludności. By przyśpieszyć proces nawracania można także zaprosić na swój dwór kapłana(patrz tutaj ).
W przypadku kultury, najprostszym sposobem na asymilację odmiennej kulturowo ludności jest jej nawrócenie, gdyż kultura ma jakby status podrzędny, akcesoryjny do religii. Ludność o odmiennej kulturze, lecz tej samej religii, w normalnych warunkach nie powinna sprawiać problemów.
Doktryny lub modyfikatory mogą zmieniać oddziaływanie religii czy kultur na stabilność naszego państwa, w różne strony. Niektóre kultury czy religie mogą być szczególnie ciężkie do nawrócenia/asymilacji.