Wiedza to do potęgi klucz...
Ostatnie lata, jeżeli owocowały w cokolwiek pozytywnego, to owocowały w intensywny jak na możliwości poszczególnych władców, rozwój nauki i handlu. Te drugie zostawmy w spokoju, a zajmijmy się tym pierwszym – nauką. Wielkie kompleksy uniwersyteckie oraz inne struktury zajmujące się rozwojem nauki, zaczęły powstawać na całym kontynencie – największe najpewniej na Wolnych Ziemiach, Konstantynopolu, Nowej Kartaginie, a w ostatnich latach także w Bretanii, Persji czy choćby Rusi. Rywalizacja technologiczna (jeżeli tak można nazwać choćby przykładowo jakże zaawansowane badania nad budową pługa) doprowadziła do polepszenia się jakości życia w wielu rejonach. Furorę robi aktualnie koło wodne, które stanowi swoiste, źródło energii – tabuny chłopstwa nie muszą już, w pocie czoła, młócić cepami zebranych z pól ziaren – młyn położony w sąsiedniej parafii zrobi to za nich. Nie mniej na tym nie koniec – profesorowie i uczący się jeszcze synowie rycerscy czy kupcy zaczynają myśleć nad rzeczami wyższymi i bardziej zaawansowanymi. To z kolei sprawia, że nauka jest w cenie jak mało kiedy wcześniej – uczelnie zaś, jak były mizernie finansowane, tak są mizernie finansowane nadal.
Syrakuzy i Wolne Ziemie – jak mało które państwo zaangażowało się w program wysyłkowy uzdolnionej młodzieży za granicę i import zagranicznej do ojczyzny. Syrakuzy przystosowały swój uniwersytet specjalnie do tego, budując nowe dormitoria i organizując nauczanie tak, by wszystko funkcjonowało jak należy. Wolne Ziemie z kolei, mając potężny gmach Kongregacji Naukowej w Hulajgrodzie, nie musiały tego robić – Żakowie i profesorowie biorący udział w ostatnim zjeździe tam, sami znaleźli dla siebie miejsce. Wygląda na to, że postęp dalej będzie w cenie, i to najpewniej wyższej niż kiedykolwiek wcześniej…
Skutki:
+20 PNów dla Syrakuz (jednorazowo)
+10 PNów Wolnych Ziem (jednorazowo)
+5 PNów dla każdego państwa biorącego udział w wymianie uniwersyteckiej w jakiejkolwiek formie. (nie wliczamy kongresu na Wolnych Ziemiach)
Utrzymanie wszystkich dotychczasowych struktur i inwestycji generujących Punkty Nauki wzrasta dwukrotnie.
Inwestycje w naukę będą coraz bardziej kosztowne.