Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

    Rywalizacja dramatrugów

    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Rywalizacja dramatrugów Empty Rywalizacja dramatrugów

    Pisanie by Piastun Pon Lis 07, 2022 11:47 pm

    Rywalizacja dramaturgów


    Rywalizacja dramatrugów El-teatro-griego-17-728

    Wraz z ponownym pojawieniem się w Helladzie odeonów oraz teatrów, w których odpoczywa strudzony lud po ciężkim tygodniu pracy, na scenę wkroczyli nie tylko aktorzy ale ludzie, którzy układają "scenariusz" odgrywanych historii. Tych jest jednak niewielu, gdyż mało który człowiek ma na tyle dużo umiejętności, talentu i możliwości intelektualnych, by stworzyć pociągającą opowieść, która zdobędzie serca i umysły widzów. Jednak to nie talent ani umiejętność jest głównym i problematycznym czynnikiem, ale pieniądz. Aby stworzyć dzieło na miarę naszych czasów, każdy dramaturg musi absolutnie w całości wchłonąć się w cug pisania. Zapisywanie setek stron wierszami, a następnie kreślenie ich w skutek zmiany koncepcji nie daje ani chleba ani pieniędzy. Wielki twórca nie może pozwolić sobie na pracę w kuźni, warsztacie bednarza czy przy zbiorze winogron. Musi on całkowicie oddać się pracy, czasem i na długie lata znikając z widnokręgu. Do tego trzeba jednak ogromnych ilości cholernie drogiego papirusu, którego w skutek wojny w Egipcie jest jak na lekarstwo, dużych ilości wina, które będą potęgować inwencje twórczą autora oraz dużych ilości wolnych środków, które oddane do dyspozycji twórcy posłużą mu do odnalezienia natchnienia.

    Trzech jest w Helladzie wielkich dramaturgów, którzy już od kilku lat rywalizują ze sobą: Ajschylos, Sofokles i Eurypides. Panowie jeszcze niedawno pomijali razem kwaśne wino dla ubogich spotykając się po całodziennej ciężkiej pracy przy zbiorze oliwek, czytając sobie wypociny które dali jeszcze radę napisać po godzinach. Teraz jednak, gdy w poszczególnych polis poczęły powstawać teatry i odeony, a ludzi zaczęło być stać na zażywanie rozrywki o odpoczynku, trzech przyjaciół porzuciło pracę w gaju i zatrudniło się w teatrze. Zarobek z tego jednak niewielki i ledwie można wiązać koniec z końcem. Ponadto, aby nie nudzić publiczności trzeba co kilka miesięcy zmieniać wystawianą sztukę, więc nie ma czasu na napisanie czegoś poważniejszego. Artystom jednak to nie wystarcza - wszyscy trzej po ostatnim sympozjum pokłócili się o koncepcję dramatu i poprzysięgli, że napiszą takie dzieło, że pozostałym jajca opadną z wrażenia aż do samego Tartaru. Pozostaje jednak problem, kto weźmie w mecenat dobrze zapowiadających się pisarzy i sowicie opłaci ich utrzymanie i koszty stworzenia prawdziwego dzieła...




    • Gracze mogą składać na tajnych forach propozycje sfinansowania dzieła Sofoklesowi, Ajschylosowi oraz Eurypidesowi (wybierając tylko jednego z nich) proponując określoną ilość drachm oraz amfor z winem. Nie zostanie jednak poinformowany o tym jak duże są inne oferty współpracy. Ponadto może złożyć tylko jedną ofertę, a ze złożonej oferty nie można się wycofać ani jej zmienić.
    • Dramaturdzy, w zależności od tego który z nich uzyska największe środki sfinansowania, stworzą dzieła, które przyniosą ich mecenasom kolejno 40 PH, 25 PH oraz 15 PH.
    • Jeżeli któryś z dramaturgów uzyska finansowanie większe niż suma pozostałych dwóch, dojdzie do stworzenia arcydzieła, które przyniesie ich mecenasowi dodatkową korzyść. Co nią jednak będzie, nie wiadomo...
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Rywalizacja dramatrugów Empty Re: Rywalizacja dramatrugów

    Pisanie by Piastun Nie Lis 13, 2022 5:50 pm

    Zwycięstwo Sofokesa



    Rywalizacja dramatrugów BILtofpZ

    Każdy z dramaturgów otrzymał kilka propozycji współpracy, przy czym niektóre z nich były tak hojne, że niejeden król czy tyran mógłby pomarzyć o takim wynagrodzeniu. Trzech artystów otrzymawszy stosowne honoraria zniknęło z pola widzenia zwykłych mieszkańców Hellady, zamykając się w swoich gabinetach i oddając się w pełni pisaniu działa swojego życia.

    Eurypides przyjął ofertę króla trojańskiego Troilosa po czym ruszył do Ilionu by tam, pod patronatem swojego mocodawcy poświęcić się tworzeniu. Mimo całkiem ładnego wynagrodzenia, za które jeszcze przez wiele lat nie będzie musiał martwić się o zarobek, Eurypides nie otrzymał aż tak dużych środków by poszukiwanie natchnienia móc rozpocząć od zaglądania w zwierciadło amfory najzacniejszego wina. Po roku ślęczenia w izbie wyszedł i otrzepawszy kurz ze swojej chlajny po raz pierwszy wystawił sztukę pod tytułem "Piwnice Priama", opowiadające o skarbach, które ukrył legendarny król trojański w katakumbach pod miastem by nie padły łupem wroga. Jak widać Eurypides do końca życia będzie musiał mierzyć się z traumą podziemnych gabinetów.

    Pomimo rozgłosu jaki dały Eurypidesowi "Piwnice Priama", zdecydowanie lepiej rozeszła się po teatrach całego greckiego świata sztuka "Podróż w nieznane" Ajschylosa, która opowiada o niedolach jakie przeżywali założyciele Mesopotamii płynąc na nowy ląd wskazany przez bogów. Dramat dzieje się na okręcie, który co chwila nawiedzają sztormy, bogowie, trytony i harpie. Mimo hojnej oferty Państwa Czterech Rodzin, Ajschylos nie przyjął oferty zostania w mieście na stałe i stałego zatrudnienia w Mesopotamii. I tak jest cholernym bogolem...

    Laur publiczności całej Hellady zgarnął jednak Sofokles i jego całkowicie nieporównywalny z dziełami kolegów dramat "Poroże Hefajsta". Nikt nie spodziewał się debiutu wystawionego z takim rozmachem, realistycznością, pragmatyzmem i wzbudzeniem skrajnych emocji gniewu, współczucia, zachwytu i poruszenia. Sofokles gdy usłyszał ofertę Pana na Heiraksei zaczął tańczyć jak głupiec. Drugi raz zaczął tańczyć gdy okazało się, że po przybyciu na górzyste tereny Epiru, wszystko o czym mówił goniec był prawdą. Mecenas Teokles władający państwem wypłacił dramaturgowi z góry tak wielkie fundusze, że niektórym polis po odliczeniu żołdu i stałych opłat nie zostaje tyle na czysto. Co więcej, piwnica willi jaką dostał Sofokles była pełna amfor wyśmienitego wina. Artysta uznał, że skoro dysponuje praktycznie nieskończonymi funduszami, przed rozpoczęciem pisania należy odbyć długą podróż po Helladzie szukając natchnienia.

    Co zaskakujące, tematem dramatu było życie bogów, nie ludzi. Okręt Sofoklesa poprzez sztorm znalazł się na jednej z wysp, gdzie (jak twierdzi pisarz) spotkał samego Hefajstosa. Bóg kowali (podobno) zaprosił go do siebie na wieczerzę, na którą Sofokles wziął z okrętu wyborne wino jakie ofiarował mu władca Heiraksei. Upojony Hefajst opowiedział dramaturgowi o swoich zmartwieniach i o tym jak jego małżonka zdradza go z Aresem. Opiekun ognia tak polubił Sofoklesa, że (jak twierdzi Sofokles) zabrał go na szczyty Olimpu, gdzie artysta widział i rozmawiał z bogami. Pomiędzy ucztami w pałacu Zeusa pisał co widział i co odczuwał, tak że po powrocie z niebios gotów był stworzyć sztukę swojego życia. Arcydzieło traktowało o Hefajstosie i zdobyło serca zarówno śmiertelników, jak i bogów. Ponoć sam Apollo odwiedził teatr, w którym zadebiutowała sztuka Sofoklesa.

    Tak czy inaczej, oprócz wielkiej sławy jaką zdobył mistrz i jego patron, cała sprawa skutkowała kilkoma rzeczami. Po pierwsze, Sofokles stał się jednym z najbogatszych ludzi w całej Helladzie. Oprócz ogromnych pieniędzy jakie mu zostały od króla Teoklesa, Sofokles zarobił krocie na prawach do sztuki które udostępniał wszystkim teatrom w całym świecie greckim. Po drugie, jako dar dla króla Heiraksei, Sofokles ofiarował swój oryginalny rysopis dramatu, który tworzył będąc jeszcze na Olimpie. Notatki zdają się przemawiać za prawdą słów Sofoklesa, ponieważ mają niesamowitą moc. Papirus przesiąknął zapachem kadzideł palonych w pałacu Zeusa, perfum używanych przez Afrodytę czy potu jaki wylewał Hefajstos pracując w swoim warsztacie. Ponadto na rysopisie znajdują się ślady nektaru i ambrozji jakim raczono dramaturga. Śmiertelnik trzymając papirus czuje jakby był na Olimpie i przeżywa razem z bogami ich smutki, żale i wesołości...




    +40 PH oraz 10 PB dla Heiraksei
    +25 PH dla Czterech Rodzin
    +15 PH dla Troi
    • Heirakseia zdobywa artefakt "Rysopis Poroża Hefajsta", który noszony przez bohatera zwiększa generowanie podczas odprawianych przez niego modłów PB o 3 albo zwiększa generowane podczas zarządzania miastem PH o 2 na każdą strukturę kulturalną (odeon, teatr, gimnazjon). Artefakt, jak prawie każdy inny, może być sprzedawany, darowany czy wypożyczany innym polis.
    • Sofokles staje się krezusem, którego wpływy mogą w przyszłości sięgać daleko poza Heirakseię



    //W konkursie uwzględniłem oferty Trojan, Spartan, Heiraksei, Eleuzis, Akris, Antygonei, Telchinów, Tanatyru i Czterech Rodzin. Jeżeli ktoś jeszcze składał ofertę a ja to przeoczyłem, dajcie znać to być może wynik się zmieni.
    //Tak jak pisałem, ci których oferty nie zostały przyjęte, mogą wydatkować hajs jeszcze w tej turze poprzez edycję posta ze skarbcem.

    Rodr likes this post


      Obecny czas to Czw Maj 16, 2024 7:37 am