Sztuka Wojny

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

2 posters

    Akris

    Tymus
    Tymus


    Liczba postów : 180
    Join date : 28/12/2020

    Akris Empty Akris

    Pisanie by Tymus Sob Paź 15, 2022 11:33 pm

    Akris TROY_ico_fac_ionia

    Nazwa: Akris

    Ustrój: Oligarichia

    Ustrój Akris nie należy do najłatwiejszych do sklasyfikowania. Można doszukiwać się w nim zarówno elementów demokratycznych (Synderion), oligarchicznych (Akrigea) jak i monarchicznych – trzej obieralni Strategosi. Jednak każdy kto chociaż trochę więcej pobył w mieście wie, że Akris jest niczym innym jak polem do rywalizacji czterech rodów – każdy o innych interesach.

    Teoretycznie podstawową władzą we współczesnym Akris jest demokratyczne zebranie ludowe – zwane Synderionem. Synderion to nic innego jak zebranie wszystkich dorosłych obywateli (posiadających własny dom i płacący przynajmniej syndę daniny (stąd też nazwa Synderion). Wyróżnia się Megalios Synderion obradujący w samym Akris jak i Mikerios Synderion – zebrania w prowincjach poza miastem). Pierwotnie Synderion pomyślany był jako główny organ władzy i ostateczna instancja – jednak na skutek obalenia Tyranii i Reform Kaitosa, rola jego została sprowadzona do mianowania Akrigów. Megalios Synderion ma teoretycznie prawo do zakwestionowania każdego postanowienia Akrigei, jednak w praktyce każda taka uchwała jest zrywana przez jednego z trzech Strategosów (to oni zwołują i rozwiązują Synderion).

    Następnym podstawowym organem jest Akrigea – Rada pięćdziesięciu Akrigów, wybieranych przez Synderiony (30 Akrigów), kapłanów (5 Akrigów) oraz główne rody (15 Akrigów). Rada ta ma główne uprawnienia prawodawcze – to ona uchwala prawa obowiązujące w Akris jak i mianuje sędziów. Akrigea wybiera (nie tylko spośród swojego grona, ale nic nie stoi na przeszkodzie) najwyższych urzędników polis – Strategów (trzech przywódców), Tagusów (dowódców o ile Strategos nie prowadzi wojny) oraz Syngrastów (urzędników cywilnych zawiadujących zbiorami, finansami i handlem). Obradom Akrigei przewodniczy losowo wyłoniony Akrig (co „sesję” jest na nowo losowany).

    Na co dzień sprawy Akris są zawiadywane przez trzech Strategów, zastąpili oni zniesionych urząd Tyranów. Stratedzy teoretycznie mają w swych rękach całą egzekutywę, co jednak sprawia, że kontrolują się nawzajem (nigdy jeszcze żaden ród nie miał na raz więcej niż dwóch Strategów). Strategów wybiera i odwołuje Akrigea (nie mają oni żadnej kadencji). Przyjął się zwyczajowy podział na Stratega odpowiadającego za miasto (oraz finanse), za morze (ale i handel) oraz za lądy (wojsko i tereny wiejskie). Sprawy zagraniczne Strategosi ustalają wspólnie (zazwyczaj dwóch przegłosowuje jednego).

    Główne rody:

    Jak już się rzekło, największe udziały w rządach Akris mają cztery rody (tzw. Tessaria). Rody te nie składają się jedynie z jednej rodziny ale raczej z grupy ludzi powiązanych interesami, polityką i krwią. Jednak w centrum danej frakcji zazwyczaj stoi przedstawiciel danej rodziny. Tymi rodami są:
    Akraidzi – tradycyjnie uważani za założycieli Akris. Ród ten dał początek linii pięciu Tyranów, którzy rządzili miastem jeszcze do niedawna. Obecnie są jednak najbardziej zmarginalizowani. Znajdują oparcie tradycyjnie wśród kapłanów.
    Titriaidzi – ród, który swoje pochodzenia próbują doszukać od tytana Tityosa (w co jednak nikt nie wierzy). Powszechnie się jednak przyjmuje, że Titraidzi byli rodem panującym nad tymi ziemiami, zanim przodkowie Akraidów przybyli na te ziemie i założyli Akris. Od tego czasu Titraidzi podbici dostali jednak rolę urzędników na dworze Tyranów, którzy pozostawili im ich stada. Titraidzi obecnie opowiadają się za monarchią (z uwagi na ich „arystokratyczne” pochodzenie). Ich głównym źródłem poparcia są prowincje wewnątrz lądu jak i posiadacze ziemscy.
    Pchyriasi – ród ten nie ma szczególnie bogatej przeszłości – podobno jego założyciel Pchyrias był kompanem Akriosa jak ten zakładał miasto. Jednak to jego potomkowie stanęli na czele ludu Akris kiedy obalano ostatniego z Akraidzkich Tyranów. Także ten ród wydał na świat Kaitosa, który sformułował obecny ustrój miasta. Pchyriasi mają za popleczników arystokrację miejską jak i bogatsze warstwy społeczeństwa. Uchodzą za najbardziej zadowolonych z obecnego stanu rzeczy.
    Trantianie – najmłodszy ród z wielkiej czwórki. Przybył do Akris już po jego założeniu. Trantianie emigrowali z miasta Tanatyr. Jak sami twierdzą z powodów politycznych (uciekając przed prześladowaniami), kiedy inni mówią, że w poszukiwaniu bogactwa. Ród ten znalazł nisze w poparciu biedoty i rzemieślników – domagają się dalszej demokratyzacji władzy i przywrócenia uprawnień Synderionowi.

    Historia:

    Historia istnienia Akris wiąże się z odległymi dziejami wojny trojańskiej. Według opowieści przekazywanych w rodzie Akraidów, Akraios mityczny założyciel miasta, był potomkiem króla Peirusa z Aenos, sprzymierzeńca Priama. Peirus zginął zabity przez Thoasa Etoletę, na oczach jego syna Perkiosa. Młodzieniec nie mogąc zapobiec tej śmierci osunął się w objęcia szaleństwa, uchodząc przed Achajami powrotem ku Aenos. Nad jego losem pochyliła się jednak Latona, która to ostrzegła świeżo koronowanego króla, by zabrał swój lud i przewędrował z nim do krainy spokojnej, którą znajdzie pośród „dawnych nieprzyjaciół”. Tak to Aenasi rozpoczęli wędrówkę, której szczegóły zagubiły się w mrocznych wiekach.

    Według podań, kiedy ustępowały już klątwy nawiedzające Helladę, a bogowie znowu łaskawiej zaczęli na ludzi spoglądać, wtedy to Akrios dalej prowadził swój lud pomiędzy obcymi krainami. Wreszcie zaszedł do krainy żyznej i bogatej, gdzie nakazał rozbić obóz. On sam przechodząc się pomiędzy gajami natknął się na młodą dziewczynę, córkę króla Tirtaosa, który to władał tymi ziemiami. Akrios zapaławszy żądzą ku niej porwał ją, nie wiedząc że trafił pomiędzy ziemie należące do potomków Thoasa – tym samym spełniła się przepowiednia Latony.

    Dalsze dzieje Akris to założenie miasta i wojny z lokalnymi plemionami, zakończone podporządkowaniem Titraidów. Z mroków mitycznych Akris, wychodziło już jako prężne miasteczko, rządzone przez akraidzkich tyranów. Rządy trwały te jeszcze do nie tak dawna – kiedy Kaitos Pchyriastra na czele ludu polis obalił ostatniego tyrana i ogłosił nastanie nowego początku miasta.

    Religia:
    Akris nie ma jednego konkretnego bóstwa, któremu oddwana jest cześć. Wyraźnie natomiast rysuje się podział na potomków Aeneidów (Akraidzi i Pchyriasi), którzy z uwagi na swoją historię wdzięczni są bogom sprzyjającym trojanom (przede wszystkim dzieciom Latony), a lokalnym Titraidom oraz przybyłym Trantianom, którzy z uwagi na rodowód raczej spoglądają na achajskich bogów. Stąd też w historii miasta kilkakrotnie podejmowano próby ugruntowania kultu jakiegoś z neutralnych bogów (jak Dionizos) – te wysiłki jednak spełzały raczej na marne.

    Bohaters: Adros z Akris
    Bohaterem Akris jest Adros – przedstawiciel jednego z mniejszych rodów miasta. Adros odznaczył się już młodości jako sprytny i sprawny łucznik, który tym kompesnował swą fizyczną słabość.

    Spoiler:

    Mapa:

    Spoiler:
    Tymus
    Tymus


    Liczba postów : 180
    Join date : 28/12/2020

    Akris Empty Re: Akris

    Pisanie by Tymus Sob Paź 22, 2022 10:28 am

    Podanie skończone
    Piastun
    Piastun
    Mistrz gry


    Liczba postów : 3256
    Join date : 28/12/2020

    Akris Empty Re: Akris

    Pisanie by Piastun Sob Paź 22, 2022 6:30 pm

    Akceptacja

    Mała uwaga: Ze strony formalnej, na moje oko, ustrój ma cechy bardziej demokratyczne niż oligarchiczne/arystokratyczne. Jeżeli 30 na 50 Akrigów jest wybieranych przez zgromadzenie ludowe, a potem ci Akrigowie wybierają Strategów, to teoretycznie lud (wprost i pośrednio) decyduje o tym kto sprawuje władze. Rozumiem, że w rzeczywistości to rody rozdają karty, ale chciałem tylko ten fakt podkreślić.

    Stara opowieść głosi, że Akraios uciekając spod Troi, zdążył zabrać ze sobą kilka skrzyń z bogactwami. Skrzynie te urosły do miana legendy, tak że każde dziecko i każdy dorosły z Akris i okolic znał mit o wielkich bogactwach. Niejednokrotnie próbowano się ich doszukiwać, ale nikomu się to nie udało. Uznano, że ocalone od rabunku Achajów majętności, jeśli w ogóle istniały, zostały dawno temu przeznaczone na rozbudowę miasta. Ostatnio jednak, podczas polowania, jeden z młodzieńców, niejaki Adros, tak zapędził się w pogoni za zwierzyną, że natknął się w środku lasu na niewielkie ruiny. Zręczny i bystry młodzian, w mig dostrzegł, że spod gruzów połyskują do niego jakieś bogate mocowania. Skrzynie pełne ocalonych drachm zostały odnalezione...

    Adros z Akris zaczyna z 2 poziomem umiejętności zręczność.
    Gracz zaczyna z 100 drachmami więcej.

    Sponsored content


    Akris Empty Re: Akris

    Pisanie by Sponsored content


      Obecny czas to Czw Maj 16, 2024 10:29 am